DSB Kundeambassadør
DSB har en Kundeambassadør, der har til opgave at se på DSB med kundernes øjne og medvirke til, at du som kunde får den service, som du er berettiget til, når du rejser med DSB. Du kan derfor henvende dig til Kundeambassadøren, hvis du ikke er tilfreds med en afgørelse, som du har fået i DSB’s Kundecenter i en konkret klagesag.
Det er gratis at klage til DSB’s kundeambassadør, og Kundeambassadøren kan behandle alle typer af sager, som vedrører dit møde med DSB på nettet, i købssituationen, på stationen og i toget.
Hvis der er grundlag for det, kan Kundeambassadøren anbefale DSB at træffe en ny afgørelse. Hvis dette ikke er tilfældet, vil du få en begrundelse for, hvorfor DSB’s afgørelse fastholdes. Er du fortsat ikke tilfreds med afgørelsen, har du mulighed for at klage videre til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.
Kundeambassadøren kan også på eget initiativ tage aktuelle emner op og undersøge kundeoplevelsen med billetprodukter, kundevendte processer og rejseregler. Både klagesager og temaundersøgelser kan medfører, at Kundeambassadøren udarbejder anbefalinger og peger på indsatsområder for konkrete tiltag, som DSB kan gennemføre for at gøre det lettere at være kunde hos DSB.
Kundeambassadørens arbejde rapporteres to gange årligt til DSB’s Bestyrelse.
Kundeambassadørens rapporter
-
Statusrapport 2. halvår 2024
I 2024 har Kundeambassadøren modtaget flere kundeklager end sidst år. Der har ikke været en tilsvarende stigning i klager til DSB Kundeservice.
-
Statusrapport 1. halvår 2024
I første halvdel af 2024 har Kundeambassadøren modtaget flere kundeklager end i samme periode sidst år. Der har ikke været en tilsvarende stigning i klager til DSB Kundeservice.
-
Statusrapport 2. halvår 2023
I 2023 har Kundeambassadøren modtaget lidt færre kundeklager end i de foregående år. Der har ikke været et tilsvarende fald i klager til DSB Kundeservice, hvor niveauet er status quo.”
-
Statusrapport 1. halvår 2023
I første halvdel af 2023 har Kundeambassadøren modtaget færre kundeklager end i de foregående år. Der har ikke været et tilsvarende fald i klager til DSB Kundeservice, hvor niveauet er status quo.
-
Statusrapport 2. halvår 2022
Hverdagen i toget har i 2. halvår 2022 været præget af omfattende sporarbejder og en udfordret kundepunktlighed og dermed et stigende antal klager over forsinkelser. Sager anlagt mod DSB i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro er på niveau med året inden.
-
Statusrapport 1. halvår 2022
Hverdagen i toget har i 1. halvår af 2022 været præget af Coronakrisen og øget hjemmearbejde. Kundeambassadøren har modtaget lidt færre klager end samme periode 2021. Sager anlagt mod DSB i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro er steget en smule ift. 2021.
-
Statusrapport 2. halvår 2021
Hverdagen i toget har i 2. halvår af 2021 været præget af Coronakrisen med restriktioner, øget hjemmearbejde og ændrede rejsemønstre. Reduktion i kundeklager hos Kundeambassadøren og anlagt mod DSB i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro sammenlignet med 2020.
-
Statusrapport 1. halvår 2021
Hverdagen i toget har i 1. halvår 2021 været præget af Coronakrisen. Der er foretaget færre rejser. Antallet af kundeklager har også været faldende hos Kundeambassadøren og anlagt mod DSB i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro sammenlignet med foregående år.
-
Statusrapport 2. halvår 2020
Restriktioner og nedlukning af Danmark, som følge af Coronakrisen, har efterladt et markant ændret rejsemønster hos DSB’s kunder. Antallet af kundehenvendelser til Kundeambassadøren er dog kun faldet med knapt 18% sammenlignet med antallet i 2019.
-
Statusrapport 1. halvår 2020
Coronakrisen har sat sine tydelige spor på hverdagen i toget. I første halvår af 2020 ses et færre antal kundehenvendelser, men procentvis flere kunder har fået noget ud af at klage til Kundeambassadøren.
-
Statusrapport 2. halvår 2019
Fortsat vækst i klager over kontrolafgifter. I dette halvår har Kundeambassadøren også fået flere klager over forsinkelser og sporarbejde.
-
Statusrapport 1. halvår 2019
Andelen af klager til DSB, der går videre til Kundeambassadøren, er svagt stigende, og hovedparten af klagerne vedrører fortsat en kontrolafgift.
-
Statusrapport 2. halvår 2018
Fortsat vækst i klager over kontrolafgifter – rejsekort er oftest den bagvedliggende årsag
-
Statusrapport 1. halvår 2018
Vækst i klager til Kundeambassadøren – flest klager over Kontrolafgifter
-
Statusrapport 2. halvår 2017
Knap 500 kunder klagede i 2017 til Kundeambassadøren – flest klager over rejsekort og kontrolafgifter.
-
Statusrapport 1. halvår 2017
Andelen af klager til DSB, der går videre til Kundeambassadøren er faldende, og færre kunder fik medhold i deres klage.
-
Statusrapport 2. halvår 2016
På trods af forsinkelser og sporarbejde har færre kunder klaget til Kundeambassadøren i 2016 | Knap halvdelen af kunderne fik noget ud af at klage til Kundeambassadøren.
-
Statusrapport 1. halvår 2016
Kundernes klagelyst er stigende – hver 10. kunde får en helt ny afgørelse, efter de har klaget til Kundeambassadøren.
-
Statusrapport 2. halvår 2015
Færre kunder klager til Kundeambassadøren – En stor andel får et nyt svar fra Kundeambassadøren.
-
Statusrapport 1. halvår 2015
241 kunder har klaget. Hovedparten af klagerne til Kundeambassadøren drejer sig fortsat om en kontrolafgift.
-
Statusrapport 2. halvår 2014
Flere kunder henvender sig til Kundeambassadøren
-
Statusrapport 1. halvår 2014
Kundeambassadøren sætter fokus på det store udbud af billettyper
-
Statusrapport 2. halvår 2013
Rapporten sætter bl.a. fokus på kunderne i en digitaliseret verden.