Per Arnoldi atter bag DSB’s årsplakater

24. maj 2004 kl. 13:26

25 år efter at have udført DSB’s første årsplakater vender Per Arnoldi tilbage. Han står nu bag en nye serie på seks DSB plakater, som i den kommende tid vil kunne ses på jernbanestationer landet over. Præsentationen af plakaterne har netop fundet sted på Dansk Plakatmuseum i Århus.

Endnu huskes hans plakater fra 1975 med motiver i form af runde, venlige tog, der kører gennem landskabet i al slags vejr. Denne gang har Per Arnoldi ladet sig inspirere af stationsnavne, så der er atter tale om en rejse med DSB gennem det danske land. Men ellers kan de to plakatserier kan ikke sammenlignes, for den seneste afspejler udviklingen gennem et kvart århundrede, både hvad angår Per Arnoldis kunstneriske udfoldelse og DSB som transportvirksomhed. Om valget af motiver til den nye plakatserie siger Per Arnoldi:

- På en rejse til mit sommerhus på Fanø blev jeg inspireret af alle stationsnavnene på Danmarkskortet i toget. Pling, sagde det, så var ideen der. Ordene - bynavnene - skulle tale og fortælle om at rejse med DSB gennem landet. Efter at have arbejdet længe med forskellige ideer i hovedet var plakaterne pludselig stort set færdige - nu skulle de 'bare' laves. Men det var faktisk et stort puslespil at få de omkring 300 stationsnavne kombineret, så det passede med plakaternes bredde. IC3-toget og S-toget, der kører gennem stationsbyerne, er elastikken, der fik det hele til at gå op.

Per Arnoldi brød igennem som plakatkunstner, da han skabte plakaterne for DSB i 1975. Og han beskriver selv plakaten som den genre, der blandt mange andre kunstneriske udtryk ligger hans hjerte nærmest. Men den gang vidste han ikke, at han var i stand til at lave plakater. Det var DSB’s daværende designchef, Jens Nielsen, der kom med opfordringen.

- De plakater, jeg havde lavet hidtil, var ikke særlig gode, for jeg havde ikke lært at fokusere - og fokus er det vigtigste, når man laver plakater. Der var derfor en god portion held med i spillet, da jeg for 25 år siden lavede de seks plakater, som kom til at ændre mit liv, siger Per Arnoldi. Nu - cirka 400 plakater senere - har jeg lært at fokusere og holder meget af plakatens særlige egenskaber.

Data om Per Arnoldi Maler, scenograf og plakattegner. Født 1941, lærereksamen 1963, autodidakt som billedkunstner. Debuterede på Forårsudstillingen, Charlottenborg, 1961. Repræsenteret på et stort antal museer i ind- og udland, bl. a. Museum of Modern Art i New York. Har udført plakater for museer, kulturelle institutioner, private og offentlige virksomheder, men også haft opgaver på så forskellige områder som gavludsmykning, skulpturer, indretning, logoer og udsmykning af en banegård i Japan. Blandt de talrige priser, han har modtaget, kan nævnes IG-Prisen (Dansk Designråd) i 1982, Toulouse-Lautrec Prisen i 1985 og en guldmedalje ved 4. Internationale Plakatbiennale i Mexico City i 1996.

Per Arnoldi var medarbejder ved Politiken 1959-61 og tidsskriftet Mobilia 1964-72. Siden 1980 har han medvirket i mere end 50 TV-udsendelser for Danmarks Radio.

DSB