Fakta om den nye kongelige salonvogn

Fakta om den nye kongelige salonvogn

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
24. maj 2004 kl. 10:57

Litra og nummer: S1


Længde: 26,4 m


Bredde: 2,8 m


Gulvareal: 62 kvm


Farve: H. M. Maroon


Vognkassemateriale: Stål


Vægt: 50 tons


Max hastighed: 200 km/t


Bogier: Minden-Deutz


Bremser: Knorr-skivebremser, magnetskinnebremser


El-forsyning: SMA-strømforsyning 1000 V, 1500 V, 3000 V


Vognens forhistorie:


Vognkassen blev bygget i 1987 hos Linke-Hoffman-Busch i Tyskland og overtaget af DSB. I alt tre sådanne vogne blev indrettet af Ascan Scandia i Randers, hver med én stor salon, bar og pantry. Samtidig var de forsynet med musikanlæg, video og diasfremviser.


Fra 1988 indsatte DSB dem som konference- og udflugtsvogne, men i det hele taget kunne de anvendes til mange forskellige formål og bar derfor betegnelsen flexvogne. De blev først og fremmest brugt ved særarrangementer, men har også i en kortere periode været indsat som cafévogne i ordinære tog samt i chartertoget


Flexvognene var beregnet til at køre i lokomotivtrukne tog, men efterhånden som der i stedet blev indsat togsæt (IC3), var det stadig vanskeligere at udnytte dem efter deres oprindelige formål. I begyndelsen af 1990´erne overgik de til målevognstjenesten. To af vognene blev forsynet med måleudstyr, mens den, der nu er kongelig salonvogn, anvendtes som følgevogn.



Med venlig hilsen


DSB