Fakta om den nye kongelige salonvogn
Fakta om den nye kongelige salonvogn
Litra og nummer: S1
Længde: 26,4 m
Bredde: 2,8 m
Gulvareal: 62 kvm
Farve: H. M. Maroon
Vognkassemateriale: Stål
Vægt: 50 tons
Max hastighed: 200 km/t
Bogier: Minden-Deutz
Bremser: Knorr-skivebremser, magnetskinnebremser
El-forsyning: SMA-strømforsyning 1000 V, 1500 V, 3000 V
Vognens forhistorie:
Vognkassen blev bygget i 1987 hos Linke-Hoffman-Busch i Tyskland og overtaget af DSB. I alt tre sådanne vogne blev indrettet af Ascan Scandia i Randers, hver med én stor salon, bar og pantry. Samtidig var de forsynet med musikanlæg, video og diasfremviser.
Fra 1988 indsatte DSB dem som konference- og udflugtsvogne, men i det hele taget kunne de anvendes til mange forskellige formål og bar derfor betegnelsen flexvogne. De blev først og fremmest brugt ved særarrangementer, men har også i en kortere periode været indsat som cafévogne i ordinære tog samt i chartertoget
Flexvognene var beregnet til at køre i lokomotivtrukne tog, men efterhånden som der i stedet blev indsat togsæt (IC3), var det stadig vanskeligere at udnytte dem efter deres oprindelige formål. I begyndelsen af 1990´erne overgik de til målevognstjenesten. To af vognene blev forsynet med måleudstyr, mens den, der nu er kongelig salonvogn, anvendtes som følgevogn.
Med venlig hilsen
DSB