DSBs høringssvar til Havarikommissionen
DSB’s høringssvar til Havarikommissionen
DSB har stor respekt for Havarikommissionen som uafhængig myndighed og for Havarikommissionens rolle i forbindelse med undersøgelser af sikkerhedsmæssige hændelser i forbindelse med jernbanedriften.
Det er i de senere dage i Berlingske Business blevet fremstillet, som om DSB lægger pres på Havarikommissionen, når den udarbejder sine rapporter. Baggrunden er høringssvarene til Havarikommissionens udkast til rapport om en konkret sag fra Vejle i februar 2013. I arbejdet med at sikre det høje sikkerhedsniveau for togdriften i Danmark, mener DSB, at det er vores pligt at bidrage med utvetydige faglige kommentarer og input til de udkast til rapporter, vi modtager i høring. Denne forpligtelse tager vi alvorligt.
Havarikommissionen har dags dato ikke færdiggjort deres rapport vedrørende hændelsen.
DSB implementerede i øvrigt på baggrund af egen interne undersøgelse af sagen fra Vejle allerede i 2013 flere aktiviteter for at modvirke ulykker af den type, herunder efteruddannelse af lokomotivførerne og en tydeliggørelse af, at afgangsproceduren skal udføres forfra, hvis den bliver afbrudt.
DSB's interne undersøgelse fra den 4. marts 2013
DSB’s høringssvar fra den 27. maj 2015
Bilag 1 til høringssvar fra den 27. maj 2015
Supplerende høringssvar fra den 23. juni 2015
Bilag 1 til supplerende høringssvar fra den 23. juni 2015
Bilag 2 til supplerende høringssvar fra den 23. juni 2015
Bilag 3 til supplerende høringssvar fra den 23. juni 2015
Bilag 4 til supplerende høringssvar fra den 23. juni 2015
DSB’s andet høringssvar fra den 14. september 2015
(Der er foretaget anonymisering i bilag den 17. november 2016)