Pladsbillet

Til rejser i Danmark med InterCity-, InterCityLyn- og enkelte regionaltog

Pladsbillet til din togrejse

✔   Læn dig tilbage uden at tænke på at skulle flytte dig undervejs

   Få plads sammen med dem, du rejser med

   Koster 30 kroner uanset, hvor lang din rejse er

   Køb samtidig med en billet, eller køb alene, hvis du allerede har en billet

   Vælg om du vil sidde i Standard, Stillezone, Familiezone eller DSB 1’

   Gælder ikke til barnevogn, kørestol eller cykel

 

Pladsbilletten sikrer dig en siddeplads

Med en pladsbillet reserverer du en siddeplads til en bestemt afgang.

Vi anbefaler altid, at du køber pladsbillet til InterCity- og InterCityLyn-tog, da der kan være rift om pladserne - specielt på de populære afgange mellem landsdelene.

Pladsbilletten gælder kun på den valgte dag, det valgte tidspunkt og til den plads, der står på billetten. Du skal benytte dig af pladsen umiddelbart efter togets afgang.

 

Her kan du købe pladsbillet

Du kan købe pladsbillet op til 2 mdr. før din rejse i billetautomaterne, i DSB App, på DSB.dk, i DSB Salg & Service og i 7-Eleven på stationerne.

 

Særlig rabat til dig med Pendlerkort

Har du et Pendlerkort, Rejsekort Pendlerkort eller Ungdomskort kan du købe en pladsbillet til kun 10 kroner på din strækning.

Pendlerpladsbillet kan købes i DSB App eller i billetautomaterne.

+ Mere om Pendlerplads

 

Barnevogne, kørestole og cykler

 

Særligt til og fra Bornholm

Rejser du til og fra Bornholm, er der krav om adgangsbillet til færgen på alle afgange. Du får en adgangsbillet ved at bestille en pladsbillet.

Børn skal altid have egen pladsbillet. Bemærk, at der ikke er pladsgaranti i Øresundstog og Pågatåg.

Der kan ikke reserveres plads til cykler, barnevogne og kørestole i Øresundstog og Pågatåg. Det kan derfor ikke garanteres, at der er plads til dem på alle togafgange.

Vi anbefaler, at du tager afsted i god tid før din færgeafgang.

 

Pladsbillet til Børneguide

Nemt og bekvemt med DSB App

 

Med DSB App kan du nemt købe billetter eller hurtigt finde din allerede købte billet frem (så længe den er købt i appen).

 

Du har også mulighed for at optjene point, der kan bruges på noget lækkert i 7-Eleven på stationen. 

 

Har du endnu ikke DSB App, kan du hente den her til iPhone eller Android.

Spørgsmål & svar

  • Hvis mit tog er aflyst:

    Du kan benytte din billet til næste afgang, men din pladsbillet er desværre ikke længere gyldig. Ønsker du at få refunderet din pladsbillet kan du søge refusion.

    Hvis jeg ikke kan nå mit næste tog:

    Du kan benytte din billet til næste afgang, men din pladsbillet er desværre ikke længere gyldig. Ønsker du at få refunderet din pladsbillet kan du søge refusion.

    Hvis den vogn jeg har plads til, ikke er med toget:

    Hvis vognen med din plads ikke er med toget, og din reserverede plads dermed ikke findes, vil togpersonalet forsøge at hjælpe dig med at finde en anden ledig plads.

    Er det ikke muligt at finde en anden ledig plads til dig, kan du søge refusion.

     

    Refundering af pladsbillet

  • Ja det kan du. Har du købt din Pladsbillet i det betjente salg eller i en automat, kan du refundere din Pladsbillet indtil dagen før rejsedagen i et betjent salg. Det koster et ekspeditionsgebyr på 40 kr. pr. ekspedition. Vil du refundere en Pladsbillet, du har købt i DSB App eller DSB Netbutik, kan du gøre det gebyrfrit indtil dagen før afrejse og via 

    Refundér din billet

    På rejsedagen er refundering ikke mulig. Ændrer du pladsbilletten til en anden dag til samme strækning, tages der ikke gebyr.  Skal pladsbilletten gælde en anden strækning opkræves et gebyr på 40 kr. pr. ekspedition.  Ændring skal ske inden togets afgang fra påstigningsstationen. På afrejsedagen kan kun ændres til afgang samme dag.

    Pladsbilletter købt sammen med DSB Orange-billetter kan ikke ændres eller tilbagebetales.
    Du kan beholde retten til tilbagebetaling af Pladsbilletter, hvis du køber dine DSB Orange-billetter og Pladsbilletter hver for sig.

    Pladsbilletter købt specifikt sammen med Orange Fri, kan dog refunderes.  

    Bemærk, at der i forbindelse med rejsen kan opstå særlige situationer, hvor du ikke nødvendigvis kan få tildelt den reserverede plads. Hvis toget på den valgte afgang er blevet nedformeret, og vognen med din reserverede plads dermed ikke findes, kan Togpersonalet hjælpe dig med at finde en anden ledig plads. 
    Er det ikke muligt at finde en anden ledig plads til dig, kan du gøre følgende for at få refunderet din Pladsbillet: