Relevante oplysninger for dig der rejser på en udlandsbillet og bliver berørt af forsinkelser
Her kan du finde et overblik over dine muligheder i tilfælde af forsinkelser og aflysninger, når du rejser på en udlandsbillet.
Én eller flere billetter
Bliver du forsinket på en udlandsrejse med tog, er du omfattet af EU’s forordning om jernbanepassagerers rettigheder. Rettighederne er knyttet til din billet og afhænger af, hvordan din rejse er købt og hvilket tog du skal rejse med. Det er derfor vigtigt, du er opmærksom på, om du har én samlet billet - kaldet en ’gennemgående billet’ - for din samlede rejse, eller om du har flere separate billetter – også kaldet en ’ikke gennemgående billet’. Da du købte din rejse, blev du informeret om hvorvidt din rejse består af en ’gennemgående’ eller flere separate billetter
Er du i tvivl, kan du læse mere om gennemgående og separate billetter herunder. Du kan også se, hvad der gælder for de selskaber og tog, som du rejser med længere nede på siden og under DSB | Handelsbetingelser Udland.
Hvad gør jeg hvis jeg bliver mere end 60 minutter forsinket?
Jeg har en samlet billet til hele rejsen
Rejser du på en samlet billet, også kaldet en gennemgående billet, og der er ændringer til din rejse (forsinkelser eller aflysninger), som medfører, at du forventer at blive mere end 60 minutter forsinket til din ankomststation, som angivet på din gennemgående billet, har du mulighed for enten at:
- Fortsætte rejsen med den første mulige afgang med samme selskab, også selvom toget kører via en anden rute, end der står på billetten. Dette gælder også billetter med togbinding, der ellers kun er gyldige til en specifik afgang.
- Du kan henvende dig, der hvor du har købt din billet. Har du købt din billet via dsb.dk kan du kontakte DSB Kundecenter Udland på 70 13 14 18.
- Få din billet tilbagebetalt og opgive rejsen. Det gælder alle typer billetter (dog ikke Interrail), også dem som normalt ikke kan tilbagebetales.
- Ønsker du at få din rejse refunderet skal du henvende dig der hvor billetten er købt.
- På billettens 1. gyldighedsdag, kan du bruge formularen på dsb.dk/skriv.
- Udskyde rejsen til et senere tidspunkt. Dog maksimalt et år fra det oprindelige afgangstidspunkt.
- Ønsker du at rejse inden for de næste 30 dage, skal du kontakte DSB Kundecenter Udland på 70 13 14 18 eller DSB Billetsalg på Københavns Hovedbanegård, i Odense eller på Aarhus Hovedbanegård.
- Ønsker du at udskyde din rejse mere end 30 dage, skal du skrive til os på dsb.dk/skriv.
Når du bliver forsinket undervejs, er det en god idé at henvende dig til togpersonalet eller på skiftestationen for at få hjælp.
Når du er mere end 60 minutter forsinket på en gennemgåede billet, kan du også have ret til forplejning alt efter hvad der er tilgængeligt, der hvor forsinkelsen opstår. Du kan henvende dig til personalet og høre om dine muligheder. Er du mere end 60 minutter forsinket i Danmark, kan du læse om den forplejning DSB tilbyder her: DSB Rejsetidsgaranti - når du bliver forsinket
Min rejse består af flere separate billetter
Består din rejse ikke af en gennemgående billet men af flere separate billetter, gælder EU’s regler ikke for den samlede rejse, men kun for hver del af rejsen (hver billet) for sig. Har du f.eks. en billet fra Stockholm til København med SJ samt en separat billet fra København til Aarhus med DSB, er du ikke omfattet, hvis en forsinkelse med SJ’s tog medfører, at du ikke når dit DSB-tog.
DSB har dog sammen med en række andre selskaber, herunder bl.a. SJ og Deutsche Bahn (DB), lavet en ordning kaldet ”Agreement on Journey Continuation”. Den betyder, at du uden ekstra omkostninger kan fortsætte rejsen med første ledige afgang med samme selskab, selvom du rejser på separate billetter. Du skal kontakte togpersonalet eller henvende dig til personalet på skiftestationen for at benytte aftalen. Aftalen giver dig ikke mulighed for at udskyde rejsen eller få billetten tilbagebetalt.
Du kan læse mere i Agreement on Journey Continuation, samt hvilke selskaber der er omfattet.
Hotel
Rejser du på en samlet (gennemgående) billet, har du ret til hotel eller anden indkvartering, hvis forsinkelser eller aflysninger medfører, at du må overnatte førend du kan forsætte din rejse. Om nødvendigt har du også ret til befordring mellem station og hotel. Du kan henvende dig til det lokale personale, der hvor du er, og høre om dine muligheder.
Består din rejse af flere separate billetter omfatter retten til indkvartering kun den enkelte billet. Du har derfor ikke ret til hotel eller anden indkvartering, hvis behovet for en overnatning opstår mellem to billetter. Vi anbefaler her, at du kontakter din rejseforsikring.
Rejsetidsgaranti Udland
Er du blevet mere ende 60 minutter forsinket på din rejse kan du søge rejsetidsgaranti. Læs mere og søg om Rejsetidsgaranti Udland.