Generelle betingelser for brug af DSB app

Version 2 - gældende fra 7. januar 2020. Nedenstående betingelser (”Betingelser”) finder anvendelse for brugen af DSBs app ("DSB app"), ejet af DSB, CVR nr. 25 05 00 53. Ved at bruge DSB app accepterer du Betingelserne.

Vi beder dig venligst gennemgå Betingelserne grundigt, inden du tager DSB app i brug.

1. Generelt om DSB app

DSB app er en app til Android og iOS smartphones, hvor du kan købe billetter og pendlerkort. Du kan også se dine købstransaktioner og oplyste data. Du har endvidere mulighed for at bruge forskellige services f.eks. trafikinformation og favoritstationer.

Som gæst i DSB app kan du købe billetter og pladsbilletter til hele Danmark. Du kan desuden se trafikinformation for en specifik rejse, ligesom du kan vælge at få vist rejsen på et landkort. Vær opmærksom på at billetter købt som gæst ikke kan flyttes mellem mobile enheder og vil blive slettet, hvis du afinstallerer DSB app.

Når du bruger DSB app, kan du vælge at oprette en profil. En profil er nødvendig for at kunne købe Pendlerkort, udhente gyldige Ungdomskort og for at du som erhvervskunde kan betale med faktura.

Kort og billetter kan flyttes mellem dine egne mobile enheder, så længe du er logget ind. Bemærk at billetter kun kan flyttes inden gyldigheden starter og kun kan være på én enhed ad gangen. Du kan maksimalt flytte dit pendlerkort mellem enheder 5 gange per gyldighedsperiode.

Du skal være fyldt 13 år for at kunne oprette en profil i DSB app.

Din profil til DSB app kan også anvendes til DSB’s kundeprogram DSB Plus, hvis du er 15 år eller derover. Dette gøres på www.dsb.dk/plus. I DSB Plus kan du blandt andet få information om trafikændringer på din rejse, nye billetprodukter samt tilbud og rabatter på togbilletter, oplevelser, underholdning til turen og meget mere.

Hvis du er 18 år eller derover, kan du i forbindelse med oprettelse af din profil vælge at sige ja tak til at modtage information, tilbud om deltagelse i konkurrencer og tilbud på varer og tjenesteydelser fra DSB.

2. Personoplysninger

Idet der som led i brugen af DSB app kan indhentes og behandles en række oplysninger, som det er muligt at henføre til dig, har DSB i sin egenskab af dataansvarlig en række forpligtelser over for dig, ligesom du har en række rettigheder. Disse forpligtelser og rettigheder er fastlagt i den til enhver tid gældende persondatalovgivning.

Dine oplysninger indsamles med hjemmel i Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b), da de er nødvendige for at kunne opfylde vores aftale med dig.

Formålet med behandlingen af personoplysninger i DSB app er at give dig en platform, hvor du kan købe billetter og pendlerkort, se egne købstransaktioner samt anvende en række services f.eks. trafikinformation og favoritstrækning.

Hvilke oplysninger indsamler DSB i DSB app?

Køb af billet
Når du køber en billet i DSB’s app, behandler DSB de oplysninger, der er nødvendige for, at vi kan udstede den ønskede billet til dig og efterfølgende kontrollere billetten, når du rejser. De oplysninger, vi behandler, er rejseoplysninger, købshistorik, operativsystem på din mobile enhed og et unikt nummer tilknyttet appversionen i forbindelse med installation og betaling, som kan bruges til fejlsøgning så DSB kan forbedre DSB app.

Profil i DSB app
Opretter du en profil på DSB app, behandler DSB de personlige oplysninger du selv indtaster i forbindelse med oprettelse af din profil. De oplysninger, vi behandler, er som minimum navn, fødselsdato og e-mail. Følgende yderligere oplysninger behandles, såfremt du har indtastet disse: telefonnummer, adresse og trafikinformationsservices.

Opbevaring og sletning af dine oplysninger

Oplysninger registreret i forbindelse med dine billetkøb vil blive gemt i løbende år + 5 år i overensstemmelse med bogføringslovens regler.

Oplysninger registreret i forbindelse med oprettelse og brug af din profil slettes senest 6 måneder efter, at du har lukket din profil i DSB Plus. Hvis du gerne vil have lukket din profil kan du kontakte DSB Kundeservice på www.dsb.dk/kundeservice/sporgsmal-og-svar/hvordan-melder-jeg-mig-ud-af-dsb-plus/.

Oplysninger, som indsamles og behandles af DSB, behandles dels hos DSB dels hos DSB’s databehandlere. DSB benytter databehandlere i tredjelande, dvs. lande uden for EU/EØS. DSB’s databehandlere i tredjelande er oplistet i DSBs privatlivspolitik.

Læs mere om DSB’s behandling af dine personoplysninger samt dine øvrige rettigheder i DSB’s privatlivspolitik her www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/forretningsbetingelser/persondata/privatlivspolitik/.

3. Lokationsdata

Du kan i DSB app vælge at bruge lokationsdata til følgende formål:

  • Finde nærmeste stoppesteder og stationer, når du søger rejser
  • Vise, hvor du er i forhold til livekort med trafik
  • Guide dig fra dør til dør på din rejse
  • Beregne ankomsttid til destination
  • Finde trafikinformation

DSB gemmer ingen oplysninger om din lokation eller din brug af lokationsdata. Du kan slå brug af lokationsdata til eller fra i telefonens indstillinger.

4. Favoritter og søgehistorik

DSB app viser din søgehistorik samt dine eventuelle gemte favoritstationer og –destinationer. DSB gemmer ingen oplysninger om din søgehistorik eller favoritter, disse oplysninger gemmes kun lokalt på din telefon.

5. Statistik og fejlrapportering 

DSB indsamler data i anonymiseret form om brug af DSB app for at danne statistik, optimere appens funktionalitet og brugervenlighed samt for at rapportere fejl i DSB app.

6. Ændring af betingelser

DSB har til enhver tid ret til at ændre disse Betingelser. Ændringer, der er til ugunst for dig, vil blive varslet 2 måneder, før de træder i kraft.

DSB koncernen består af DSB, Kort & Godt A/S, DSB Vedligehold A/S og DSB Ejendomsudvikling A/S. Eksempler på tilbud kan herefter fx være 7-Eleven varer og DSB Orange billetter.

Via elektronisk post, herunder e-mail, sms og apps, brev, pakkefyld og/eller telefonisk henvendelse.