Til maj måned udfases det fysiske rejsekort. Derfor skal du vælge en ny løsning i stedet for dit kort.
Fordelene ved at checke ind med DSB-appen
- Check ind og ud med din mobiltelefon
- Kan bruges i bus, tog, metro og letbane
- Bliv automatisk checket ud eller få en påmindelse - vælg selv
- Samme pris som det fysiske rejsekort*
- Du behøver ikke tanke op - betal for én rejse ad gangen med Apple Pay eller betalingskort
- Optjen point, som kan bruges i 7-Eleven på stationen, når du rejser**
- Check nemt flere ind, når I rejser sammen
*En rejse med Check ind koster det samme som med et personligt rejsekort, hvis du er barn mellem 12-15, ung mellem 16 og 25 år, voksen eller pensionist over 67 år.
**Du optjener point, når du rejser tog på DSB’s strækninger. Point kræver DSB Plus profil og et 'ja tak' til point.
Via elektronisk post, herunder e-mail, sms og apps, samt brev og/eller telefonisk henvendelse.
Sådan checker du ind i DSB-appen
Samme pris som det fysiske rejsekort
En rejse med Check ind koster det samme som med et personligt rejsekort, hvis du er barn mellem 12-15, ung mellem 16 og 25 år, voksen eller pensionist over 67 år. Du kan se priserne for rejser på Check ind med DSB's app i prisbladet
Du får automatisk 20% rabat på rejsen, når du rejser uden for myldretiden på Sjælland. Du optjener også mængderabat, hvis du rejser vest for Storebælt. Se, hvordan vi beregner prisen
12-17-årige kan også nemt checke ind
Med DSB Familie kan I nemt knytte voksnes og unges profiler sammen, og give 12-17-årige i familien adgang til at checke ind med fx forældres betalingskort.
+ Se hvordan I kommer i gang med DSB Familie
Hvis du ikke kan eller vil rejse med en app
Hvis du eller dit barn ikke kan eller ikke ønsker at rejse med DSB-appen, kan I i stedet vælge det nye fysiske kort, Basiskort.
+ Læs mere på rejsekort.dk/basis
Tag cyklen med i metroen, når du rejser med Check ind
Har du brug for at tage din cykel med i metroen? Lige nu kan du ikke checke din cykel ind, når du rejser med Check ind i DSB-appen, men i Rejsebillet-appen kan du nemt købe en cykelbillet til 15 kr., som gælder til metro.
- Hent Rejsebillet-appen
- Klik på 'Øvrige billetter'
- Vælg 'Metro cykel'
- Vis cykelbilletten sammen med dit Check ind i DSB-appen, når der kommer en kontrollør
Optjen point, når du rejser
Du optjener point, når du rejser med Check ind i tog på DSB’s strækninger – hvis du samtidig er logget ind med din DSB Plus profil og er tilmeldt optjening af point.
Find svar nedenfor eller kontakt kundeservice
Det fysiske Rejsekort lukker
-
Da det nuværende Rejsekort som kort-system er ved at udløbe teknologisk, og de blå punkter er vedligeholdelseskrævende og med tiden skal udfases, har vi sammen med Rejsekort & Rejseplanen A/S valgt at udskifte hele systemet til et opdateret system med længere holdbarhed.
-
Rejsekort & Rejseplan A/S vil sammen med trafikvirksomhederne i løbet af 2026 lancere Basiskort, som er et fysisk alternativ til dem, der ikke kan eller ønsker at bruge en app, eller som vil rejse 100% anonymt. Læs mere på rejsekort.dk/basis.
-
Se, hvad du kan gøre med dit fysiske Rejsekort, når du ikke skal bruge det længere, på denne side
-
Se, hvordan du lukker dit Rejsekort på denne side
Prisberegning
-
Når du rejser på Check ind med DSB's app efter d. 1.marts 2024, optjener du mængderabat, på samme måde som du kender fra Rejsekort. Men løsningerne lapper ikke ind over hinanden.Når du første gang (efter 1. marts 2024) bruger Check ind med DSB's app bliver du indplaceret på rabattrin 0 og du skal optjene din mængderabat på ny. Du kan tidligst opnå mængderabat på dine rejser en måned efter dit første check ind. Du kan læse mere om mængderabat i prisbladet for Check ind med DSB's app her
-
En rejse med Check ind koster det samme som med et personligt rejsekort, hvis du er barn mellem 12-15, ung mellem 16 og 25 år, voksen eller pensionist over 67 år. Du kan se priserne for rejser på Check ind med DSB's app i prisbladet.
Du får tidsrabat, når du rejser uden for myldretiden, og optjener mængderabat, hvis du rejser vest for Storebælt. Hvis du vil vide mere om, hvordan vi beregner din pris, kan du læse mere her -
Vi bruger dine valg af transportmidler i appen, samt din lokations- og aktivitetsdata til at finde ud af hvilken rejse du har foretaget.
Se vilkår samt hvordan vi udregner prisen for et Check ind her
-
På nuværende tidspunkt kan Check ind desværre ikke regne ud, om du allerede har en anden form for billet/pendlerkort til en given strækning. Til gengæld behøver du ikke længere finde en stander for at checke ind. Det kan du gøre direkte fra din telefon. Hvis du skal rejse længere end dit pendlerkort er gyldigt, skal du checke ind på den sidste station i dit gyldighedsområde.
-
Ja, hvis du rejser med DSB's tog på strækningen og har accepteret vilkår for at optjene point, så kan du også optjene point på rejser, hvor du betaler via Check ind. Læs mere i vilkårene for optjening af point
Brug af løsningen
-
Du kan benytte Check ind med DSB's app til rejser med al offentlig transport i Danmark, med undtagelse af rejser på Bornholm.
Læs mere om, hvordan og hvor Check ind virker -
For at checke ind, angive skift eller checke ud med DSB's app, skal du og din telefon være i nærheden af den station eller det stoppested, du ønsker at rejse fra. Du skal ikke bruge de blå rejsekortstandere, men i stedet checke ind i DSB's app, når du står i nærheden af station eller stoppested. For at checke ind skal du først vælge, hvilket transportmiddel du planlægger at rejse med.
-
Ja, hvis du henter den seneste version af DSB's app (2.6.0), kan du vælge at checke flere ind. Du skal tilføje de ekstra rejsende, inden du checker ind.Sådan gør du:1. Find Check ind på Start-fanen og vælg det transportmiddel, du vil checke ind i.2. Klik derefter på pilen ud for din kundetype (fx '1 voksen') og vælg de ekstra rejsende, du vil checke ind.3. Swipe 'Check ind' for at checke jer ind.4. I har nu en aktiv billet og kan stige på.5. Skift transportmiddel i appen, hvis I skifter undervejs.6. Check ud, når I når destinationen (eller bliv checket ud automatisk, hvis du har valgt det til).Du kan medbringe op til 28 ekstra rejsende.
-
Hvis du mangler et ikon for tog eller metro, skyldes det at du er for langt fra stationen. Hvis du bevæger dig tættere på, bliver du tilbudt de relevante transportmidler. Vi viser dig kun de transportmidler, der afgår i nærheden af, hvor du er nu, og vi bruger lokationsdata fra din telefon til at bestemme, hvor du befinder dig.
-
Ja. For at være sikker på, at du får den rigtige pris, skal du registrere skifte, når du skifter til et andet transportmiddel.Dette gælder også, hvis du skifter fra en bus til en anden bus eller fra et tog til et andet tog.
-
Har du valgt et andet transportmiddel end det du vil rejse med, skal du checke ind igen på det korrekte transportmiddel. Du kan ikke ”slette” det transportmiddel, som du allerede har registeret.Tryk på plusset ved næste station/stoppested, og registrer det transportmiddel du faktisk rejser med.
-
For at have en gyldig billet skal du checke ind, inden du stiger ombord på transportmidlet.
-
Vi bruger dine input, sammen med data fra din telefon til at bestemme prisen på din rejse. Derfor er det nødvendigt at angive hvilket transportmiddel du rejser med.
-
Nej, det er desværre ikke muligt at checke din cykel ind på nuværende tidspunkt.
Det er gratis at tage din cykel med i S-tog, i andre tog skal du have en pladsbillet til din cykel som du også kan købe i DSB-appen. Skal du med metro, kan du købe en cykelbillet i Rejsebillet-appen. Du kan hente Rejsebillet-appen til Android her og til iPhone her -
Ja det kan du, hvis du checker ud samme sted som du checkede ind og senest 20 minutter efter. Går der længere tid, eller du har registreret et skift, kommer du til at betale for din rejse.
-
I de større byer afgår mange busser samtidigt fra knudepunkter, hvor der er adskillige stoppesteder indenfor en kort radius.
Derfor er det nødvendigt, at du registrerer hvilken bus, du rejser med.
-
Du skal først checke ud, når du er færdig med at rejse. Dvs. når du er steget af bussen eller toget.
-
Du kan altid checke ud i DSB's app, også efter at du har forladt stationen. Et forsinket check ud kan dog påvirke prisen, da prisen beregnes på baggrund af din lokation. Hvis du glemmer at checke ud, bliver dit check ind automatisk ugyldigt efter 12 timer. Du vil betale minimum 25 kr. for en uafsluttet rejse.
-
Det er desværre ikke muligt at checke ind på DSB 1’. Hvis du ønsker at rejse på DSB 1’ skal du købe et særskilt tillæg.
-
Hvis det af en eller anden grund ikke lykkedes dig at checke ind, skal du købe en anden billet, inden du starter din rejse.
Tilmelding og introduktionsflow
-
Vi bruger udelukkende dine aktivitetsdata til at vurdere, hvor hurtigt du bevæger dig.
På iPhone hedder tilladelsen til at bruge aktivitetsdata ”Motion og fitness” og på Android hedder det ”fysisk aktivitet”. Aktivitetsdata fortæller på telefonen, om du er gående eller kørende. Når telefonen skifter mellem de to tilstande, får vi besked og kan bruge det til, at minde dig om at checke ud og i sidste ende prisberegne din rejse. Vi har kun adgang til denne type data fra din telefon, når du er checket ind og appen er i brug. -
Vi vil gerne sende dig en notifikation, hvis du er stået af og vi tror du har glemt at checke ud.
-
Vi bruger lokationsdata fra din telefon til at bestemme, hvor du befinder dig, så vi kan tilbyde dig at checke ind i relevante transportmidler i nærheden.
Vi bruger også din lokationsdata til at minde dig om at checke ud og til at beregne prisen, når du checker ud. Vi bruger - og har kun tilladelse til at bruge din lokation - når appen er i brug. -
Vi vil gerne sikre en nem og hurtig brugeroplevelse, når du skal checke ud og betale for din rejse. Du kan registrere et betalingskort, eller ApplePay som betalingsmetode.
-
Når du benytter Check ind med DSB's app indsamler og behandler vi lokations-, aktivitets- og bluetoothdata fra din telefon. Derudover behandler vi de personoplysninger, som du selv har indtastet ved oprettelsen af din DSB Plus profil. Det er som minimum navn, fødselsdato, e-mail og telefonnummer. Læs mere om indsamling af personoplysninger i vores privatlivspolitik for DSB's app
-
Vi opbevarer dine lokations-, aktivitet- og bluetoothdata i op til 60 dage efter din rejse er betalt.
Vi opbevarer oplysninger registreret ifm. dit køb (kundetype, Fra-, og til-destination samt pris) i løbende år +5 år i overensstemmelse med bogføringslovens regler.
Læs mere om opbevaring af personoplysninger i vores privatlivspolitik for DSB's app