Generelle vilkår for optjening og brug af point
Version 6: Gyldig fra 23/10 2024.
Du optjener point, når du køber billetter og kort på DSB.dk og i DSB's app
Du kan optjene point på køb foretaget på dsb.dk og i DSB's app. Det kræver, at du er fyldt 12 år og har en DSB Plus profil med ”ja tak” til at modtage nyheder og særlige tilbud samt at du accepterer disse pointvilkår.
Det optjener du point på
Du får 49 point, når du accepterer disse pointvilkår. Der gives velkomstpoint én gang pr individ.
Du optjener point, når du køber billetter og kort på dsb.dk og i DSB's app. Du får 1 point pr. 10 kr., du køber for. Når du bruger Check ind, optjener du point, hvis du rejser med DSB. Du optjener også point, hvis du rejser med DSB i kombination med eksempelvis bus, metro eller anden togoperatør. Du optjener point på hele rejsens pris. Du optjener ikke point, hvis du udelukkende rejser med bus, metro eller anden togoperatør end DSB.
Enkelte køb giver ikke point. Det er erhvervskøb, som er betalt med faktura eller kreditkort, grupperejser, donationer samt billetter til interrail og udland. Dog giver køb af Øresundskort og billetter med slutdestination på Bornholm, via Sverige, point.
Billetter der bestilles på dsb.dk til afhentning og betaling på en station eller i en automat, giver ikke point.
Sådan optjener du point
For at optjene point skal du sørge for at være logget ind med din DSB Plus profil, inden du afslutter dit køb. Du har selv ansvaret for, at dine køb bliver foretaget bag log-ind. Har du gennemført et køb uden at logge ind, kan vi ikke efterfølgende give point.
Når dit køb er gennemført, kan du se dine point som ventende på din pointsaldo. Du kan først bruge dine point dagen efter din rejse, eller når dit pendlerkort, herunder Pendler20, er udløbet.
I forbindelse med kampagner og lignende kan du få mulighed for at få ekstra point. Betingelserne herfor vil fremgå af den enkelte kampagne.
Der gives kun hele point, og der rundes af efter almindelige afrundingsregler. Køber du flere billetter i samme køb, udregnes dine point ikke på den samlede købssum, men på prisen pr billet.
Ved nedetid på dsb.dk eller i DSB's app, grundet eksempelvis tekniske problemer, gives der ikke point for køb af billetter eller kort, som du har været nødsaget til at købe i andre salgskanaler.
Sådan bruger du point
Point bliver registreret på din pointsaldo og kan bruges til udvalgte varer i DSB 7-Eleven, som ligger på DSB’s stationer. For at bruge dine point, skal du logge ind på din DSB Plus profil. Her kan du se det aktuelle udbud af varer, som du kan bruge point på. Du starter med at købe en kupon til den ønskede vare for dine point. Kuponen gemmes på din DSB Plus profil og kan efterfølgende tilgås via din DSB Plus profil i DSB's app eller på dsb.dk. Kuponen fungerer som betaling i DSB 7-Eleven. Personalet i DSB 7-Eleven skal scanne stregkoden på kuponen som betaling.
Kuponer købt for point kan ikke fortrydes, kan ikke kombineres med andre tilbud eller loyalitetskort og kan ikke byttes til andre varer eller kontanter. Udløb af kuponen fremgår på kuponen. Anvendes kuponen ikke inden udløb, bliver den annulleret og pointene er tabt. Vi tager forbehold for udsolgte varer i DSB 7-Eleven.
DSB 7-Eleven ligger på mange af DSB’s stationer i hele landet. Du kan se hvilke stationer, der har en DSB 7-Eleven her. Du kan ikke bruge dine point i 7-Eleven på Vallensbæk Station eller i 7-Eleven kaffeekspressen i toget.
Point kan ikke veksles til kontanter.
Regulering af point
Ved refundering af billet, som du har fået point på, gælder almindelige vilkår for refundering. Se vilkår for refundering her. Hvis en billet refunderes inden point er frigivet til brug, trækkes dine ventende point retur. Refunderes en billet, undtagelsesvis, efter at rejsen skulle være/er afholdt, trækkes de frigivne point retur og din pointsaldo går i minus, hvis point er brugt. Refunderes et pendlerkort eller en billet delvist, får du point svarende til den del af købet, der ikke refunderes.
Udløb af point
Dine point udløber to år og løbende kvartal efter de er tilskrevet din pointsaldo. Vi hjælper dig med at huske på at bruge pointene, inden de udløber.
Udmeldelse
Hvis du fjerner din accept til at modtage nyheder og særlige tilbud på både mail og sms, eller fjerner accept af pointvilkår, kan du ikke længere anvende dine point. Vi gemmer dine point på din profil indtil de udløber. Du kan få adgang til at bruge pointene, hvis du genaktiverer din accept til at modtage nyhedsbreve på mail eller sms, eller din accept af pointvilkår. Har du købt en kupon, som endnu ikke er brugt, kan du bruge kuponen inden udløb, som står på kuponen. Vi sender kuponen til dig på mail. Hvis du lukker din DSB Plus profil, mister du dine point. Har du købt en kupon, som endnu ikke er brugt, kan du bruge kuponen inden udløb, som står på kuponen. Vi sender kuponen til dig på mail.
Skat
Point, som optjenes i forbindelse med en arbejdsgiverbetalt rejse, er skattepligtig for medarbejderen, hvis han/hun bruger dem til private formål. Medarbejderen skal beskattes af værdien svarende til, hvad medarbejderen skulle have betalt for varen, hvis der ikke havde været point. Det er medarbejderens ansvar at indberette til Skat.
Ændringer
Vi forbeholder os ret til at ændre i disse vilkår herunder vilkårene for optjening og brug af point. Ved væsentlige ændringer informerer vi dig på e-mail.
Misbrug
Hvis DSB bliver bekendt med, at du tilegner dig point på en måde, der strider mod disse vilkår, forbeholder DSB sig ret til at annullere dine point og udelukke dig permanent fra at optjene point. DSB forbeholder sig endvidere retten til at lukke din DSB Plus profil.
Eksempler på misbrug kan bl.a. være snyd med point, tilmelding ved midlertidige e-mailservices f.eks. 10 Minute Mail, eller at samme bruger accepterer pointvilkår med flere DSB Plus profiler.
Via elektronisk post, herunder e-mail, sms og apps, samt brev og/eller telefonisk henvendelse.