Fjern- & regionaltogs punktlighed
Sådan er regnestykkerne for kundernes og togenes punktlighed.
Fjern- & regionaltogs punktlighed
Sådan er regnestykkerne for kundernes og togenes punktlighed.
Når punktligheden for Fjern- & Regionaltog skal udregnes, sker det med målinger fra registreringsstationer rundt om i landet, hvor togenes ankomsttider bliver registreret.
Det er ikke praktisk muligt at måle på alle stationer, derfor er de 43 stationer valgt, så det giver et dækkende billede. Det er Banedanmarks trafikstyringspersonale, der registrerer togenes ankomst og overvåger togtrafikken. Desuden bliver ansvaret for forsinkelserne fordelt mellem aktørerne på banen.
Kundepunktlighed
For at være punktlig skal et fjern- & regionaltog være fremme med kunderne inden for tre minutter efter planlagt ankomst i forhold til køreplanen. I opgørelsen af punktligheden indgår, hvor mange kunder der bliver berørt af en forsinkelse. Derfor trækker et forsinket myldretidstog mere ned i opgørelsen, end et forsinket halvtomt tog en sen aften gør.
Hvis et tog bliver akut aflyst, er det tog også med i opgørelsen og trækker ned i resultatet. På den måde er det kundens og ikke togets punktlighed, som punktlighedstallet afspejler.
Kundepunktligheden gælder for alle strækninger og er et fælles mål for Banedanmark og DSB.
Kundepunktligheden for DSB’s fjern- & regionaltog i de seneste 12 måneder.
Mål for kundepunktlighed er minimum 75 pct.
