Information til lokomotivførerkandidater

Her på siden kan du læse og finde svar på stort set alle lokomotivførerspørgsmål du end måtte have. Kan du ikke finde dit svar på denne side, er du meget velkommen til at kontakte os på rekrutteringssupport@dsb.dk

Spørgsmål og svar

  • Du skal som ansøger opfylde mindst et af de følgende kriterier:

    • Har bestået matematik eller fysik på minimum niveau B
    • Være faglært inden for en teknisk erhvervsuddannelse
    • Har en videregående uddannelse inden for det tekniske område
    • Efter endt uddannelse har arbejdet mindst 18 måneder som letbanefører
    • Har arbejdet mindst 18 måneder som rangist, køremand eller anden stilling, der kræver A certifikat jf. gældende bekendtgørelse.
    • Har arbejdet mindst 24 måneder inden for et fagligt område, der kunne dækkes af en overenskomst indgået imellem Dansk Industri og Dansk Jernbaneforbund.
    • Er uddannet pilot eller har anden relevant erfaring eller uddannelse efter Dansk Industri og Dansk Jernbaneforbunds bedømmelse.

    For alle ansættelser gælder, at du skal have bestået engelsk på minimum niveau D.

    Niveau E svarer generelt til grundskolens afgangsprøve efter 10. klasse, og det er derved ikke tilstrækkeligt.

    Er du i tvivl om hvilket niveau du har haft engelsk på, og har du ikke dine uddannelsespapirer længere, skal du kontakte den skole du har gået på.

    1.  Du sender din ansøgning gennem vores aktive stillingsopslag. Hvis der ikke er et stillingsopslag, søger vi ikke lokomotivførere i øjeblikket, men du kan holde øje med hjemmesiden, eller tilmelde dig vores jobagent, så du får besked, når vi søger igen.
    2. Efter deadline for ansøgning, vil du få svar på hvorvidt du er gået videre i rekrutteringsprocessen eller ej. I så fald, inviteres du til en informations- og testdag hos os. Her vil du kunne høre mere om jobbet, møde kommende ledere, repræsentanter fra HR (personaleafdelingen) samt kommende kollegaer, og samtidig få rig mulighed for at få svar på evt. spørgsmål, du måtte have. På dagen skal du gennemføre og bestå en række psyko-motoriske og kognitive tests.
    3. Du bliver inviteret til en jobsamtale med en ansættende leder, en rekrutteringskonsulent og en faglig repræsentant. Samtalen varer ca. 1 time.
    4. Du skal herefter helbredsgodkendes hos egen læge og hos en øjenlæge. Det er Trafikstyrelsen der afgør, om man kan helbredsgodkendes. Uden helbredsgodkendelsen kan du desværre ikke blive ansat, da det er med henblik på sikkerheden.
    5. I Trafikstyrelsens vurdering af godkendelse indgår også en udvidet straffeattest
  • Uddannelsen er en vekslen imellem teori og praktik.

    Uddannelsen er ikke specielt boglig, men indeholder teknisk læsestof og en del udenadslære om sikkerhed. Den teoretiske del foregår i Ballerup eller Tønder, mens den praktiske del finder sted i den by, hvor du er ansat, under vejledning af en kørelærer.

    lokomotivfører-uddannelsesforløb

  • En typisk arbejdsdag for en lokomotivfører starter med indtjekning, modtagelse af arbejdsseddel og opdatering på elektroniske medier (pc/iPad) samt tjek af dueslag for post. Du følger arbejdssedlen, der inkluderer kortere og længere pauser, og kører alene under kørslen. Jobbet indebærer fejlretning inden for det lærte, men ikke vedligeholdelse af materiellet. Du vil som lokomotivfører møde mange kunder på perronen og du vil derfor blive lært op i kundekontakt og service.

  • Din månedlige basisløn plus produktions- og kvalifikationstillæg udgør 39.473 kr. (eksklusive pension) gældende per 1. marts 2024.

     

    Herudover får du:

    • Pension: 12 %. Arbejdsgiverandel udgør 10 % og eget bidrag 2 %.
    • Fritvalgskonto: 7 % af den ferieberettigede løn.

     

    Personalegoder er blandt andet sundhedsforsikring, mulighed for togkort, rabatmuligheder og fordelagtige rejsemuligheder for dig og familien.

     

    Hvordan er arbejdstiderne?

    Vagter kan placeres over hele døgnet:

    • Mellem kl. 04:30 og 01:30 max 9,5 timer.
    • Mellem kl. 01:30 og 04:30 max 8 timer.
    • Der må højst planlægges 7 nattevagter pr. kalendermåned.

    Du vil kende dine vagter minimum 8 dage forud og fridage senest den 25. i måneden forud.

    Turtildeling foregår én gang om året ved ansøgning.

  • Vagter kan placeres over hele døgnet:

    • Mellem kl. 04:30 og 01:30 max 9,5 timer.
    • Mellem kl. 01:30 og 04:30 max 8 timer.
    • Der må højst planlægges 7 nattevagter pr. kalendermåned.

    Man skal kende sine vagter minimum 8 dage forud og sine fridage senest den 25. i måneden forud.

    Turtildeling foregår én gang om året ved ansøgning.

    • Der optjenes 2,08 feriedage pr. måned som kan afholdes når måneden er gået.
    • Hvert år tildes 5 feriefridage den 1. september.
    • Ferieafviklingen følger ferieloven.
    • Fridage: Der tildeles mindst 104 årlige fridage, hvor mindst 26 skal gives som weekend friheder, hvori der indgår en lørdag eller søn- og helligdage. 10 ud af de 26 weekend friheder skal ligge på en sammenhængende lørdag og søndag.
    • Der må maksimalt være 7 arbejdsdage imellem to fridage.
    • Fridagslængden: En fridag skal indeholde et kalenderdøgn og have en varighed på mindst 40 timer.
  • Der er uniformsregler og -pligt for lokomotivførere. I løbet af din ansættelse kan du bestille uniformsdele efter behov. Disse sendes enten din privatadresse eller dit tjenestested, alt efter hvad du vælger.

  • Som ansat i DSB bliver du automatisk tilmeldt en sundhedsforsikring, der tilbyder både forebyggelses- og behandlingstilbud. Du får også adgang til en række attraktive rabatmuligheder samt et DSB-togkort. Derudover har du fordelagtige rejsemuligheder med DSB for dig og din familie.

  • DSB er en selvstændig offentlig virksomhed (SOV), ejet af Transport- og Byggeministeriet, og skal derfor drives på forretningsmæssigt grundlag. Virksomheden har en trafikkontrakt med staten, som fastlægger det antal strækninger, DSB skal drive, og som dækker ca. halvdelen af DSB’s indtægter.

    Den nuværende kontrakt løber fra 2023 til 2033 Det er vigtigt at bemærke, at DSB ikke ejer skinnerne; infrastrukturen, herunder skinner og signaler, forvaltes af Banedanmark, hvorefter DSB køber adgang til at benytte den.