Graffiti på DSB’s tog

DSB brugte i 2018 omkring 54 millioner kroner på at rydde op efter graffiti og andet hærværk på DSB’s tog.

Størstedelen af graffitien hos DSB sker på vores tog og især S-tog har været ramt. Samlet koster afrensningen af graffiti på tog og stationer mange penge.

Graffiti er ulovligt hærværk

Når der males graffiti på andres ejendom uden tilladelse fra ejerne, så er det hærværk. Graffiti på offentlige steder uden tilladelse er altså hærværk.

Blandt DSB’s kunder skaber det utryghed at bruge tog eller opholde sig på stationer, der er fyldt med graffiti. Desuden er der kemikalier i spraymalingen, som ødelægger togenes overflade. Derfor bruger DSB og politiet mange timer og penge på at fange hærværksmændene.

DSB er ikke de eneste, der kæmper mod graffiti. Eksempelvis bekæmper kommuner også graffiti på bygninger osv. i deres kommune.

S-tog

LUK

S-tog er tog, der kører lokalt i Hovedstadsområdet.  

Straffen for graffiti er hård

Alt efter omfanget og karakteren af graffitihærværket kan graffitimalere risikere helt op til seks års fængsel. Derudover kan der komme store erstatningskrav.

Unge mennesker under 15 år risikerer at blive fjernet fra sine forældre og blive anbragt på en lukket institution, som er lidt som et fængsel.

En plet på toget er en plet på straffeattesten

Hvis man bliver dømt for graffiti, kan straffeattesten være plettet i op til ti år frem i tiden. Det kan være svært at finde arbejde med en plettet straffeattest. For eksempel skal man have ren straffeattest for at være flaskedreng i Netto, buschauffør, pilot eller for at arbejde ved politiet.

En plettet straffeattest kan også have indflydelse ved indrejse til eksempelvis USA.

Fakta om graffiti

  • Alt graffiti på DSB’s tog bliver registreret med foto, hvorefter der bliver sat tape henover og hærværket.
  • DSB anmelder al graffiti til politiet, som vi har et tæt samarbejde med i forhold til at kunne pågribe og retsforfølge de graffitimalere, der har udført hærværket og stille erstatningskrav til dem
  • Man kan blive straffet med op til seks års fængsel for at lave graffiti. Man kan blive dømt til at betale store erstatninger for graffitimaling på DSB’s tog og bygninger

  • DSB brugte i 2018 samlet omkring 54 millioner kroner på at rydde op efter graffitihærværk på vores tog.

  • I 2018 blev der malet graffitihærværk udvendigt på 346.160 m2 på DSB’s tog. For S-tog var det 281.421 m2 på 2.002 vogne, mens det for Fjern- og Regionaltogene var 64.739 m2 på 1.789 togvogne. Så det er ofte S-tog, der bliver udsat for graffiti.

  • Det koster op til 100.000 kroner at fjerne graffiti fra en togvogn. Beløbet er afhængig af flere forhold bl.a. størrelsen af graffitihærværket. Ligesom der i beløbet og indgår, hvad det koster at undvære toget i driften, mens det bliver renset

  • DSB bruger miljøvenlige rensemidler til at rense graffitien af. Alligevel slider det hårdt på togenes lak at blive renset af

  • DSB foretager løbende forskellige tiltag, der skal bidrage til at hindre og begrænse graffiti og ødelæggelsen af togvognene

S-tog

LUK

S-tog er tog, der kører lokalt i Hovedstadsområdet.