Flere lyntog til alle

Flere lyntog til alle

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
24. maj 2004 kl. 11:04

Med DSB’s nye IC4 tog bliver lyntogsnettet i Danmark udvidet. Byer i yderområder får kortere afstand til hovedstaden med hyppigere afgange og kortere rejsetid. Det gælder for eksempel for Aalborg, hvor rejsetiden bliver 35 minutter kortere på turen til København. Eller for Skive, hvor passagererne sparer 40 minutter i forhold til i dag.


IC4 togene indgår som led i DSB’s omfattende plan om Gode Tog til Alle, der allerede er sat i værk med InterCityLyn hver time; foreløbigt mellem København og Århus, og med anskaffelse af seks ekstra Øresundstog samt 120 nye S-tog.


Ideen bag Gode Tog til Alle er, at antallet af afgange over hele landet bliver forøget med næsten 30 procent frem til 2006, samt at tilbyde en mere bekvem transport. Med anskaffelsen af flere togsæt, får DSB mulighed for at tilbyde næsten alle jyder direkte tog til Odense og København uden at skulle skifte tog. Med IC4 og Gode Tog til Alle får jyderne dermed deres pendant til 'S-togene'.


- Produktionen af IC4 bygger på alle de gode elementer fra IC3, men toget er længere og bredere. Da DSB bestilte IC3 var det med udgangspunkt i, at de skulle kunne være på færgerne, men det hensyn behøver vi ikke at tage denne gang, forklarer Bjørn Wahlsten, direktør i DSB Passagertog.


IC4 er en ny generation af InterCitytog, der skal køre parallelt med IC3 togene. Navnet kommer af, at togsættene består af fire vogne efter samme princip som navnet IC3, der består af tre vogne i hvert togsæt.


Med DSB’s krav til komfort, mulighed for catering og særlige hensyn til handicappede passagerer, er antallet af pladser 208, hvoraf 21 er klapsæder. Klapsæderne findes blandt andet i togsættets lavgulvsvogn som en del af flexarealet, hvor der også er plads til cykelparkering, sæder og borde til kørestolsbrugere og større pantry. I samkørsel med fire togsæt giver det plads til 832 passagerer, hvis alle klapsæder anvendes.


Ud over plads og komfort byder det italienske tog på en række andre fordele. Indretningen bliver mere fleksibel, så forholdet mellem hvile-, business- og standardafdelinger kan ændres efter behov. Det elektroniske informationssystem er også udbygget i forhold til IC3. Det vil for eksempel være muligt for passagererne i toget at se oplysninger om busser og andre forbindelser ved næste station, ligesom det på stationen er muligt at se, hvor i toget, der er ledige pladser. Desuden er der 220 volt stik ved alle pladser.


Togsættets vognkasser er lavet af aluminium, og det drives af 4 Iveco-diesel-motorer, der også anvendes til lastbiler. Køretiderne opfylder de krav, der blev opstillet i udbuddet i 1999. Alle togene er konstrueret til at køre 200 kilometer i timen, men vil ikke i første omgang opnå højere hastigheder end 180 kilometer i timen på grund af den danske infrastruktur og begrænsninger i sikkerhedssystemet ATC.


DSB køber de 83 togsæt fra den italienske togleverandør AnsaldoBreda, der er en del af industrigruppen Finmeccanica, og prisen er knap 5 mia. kroner. I af- talen med den italienske leverandør indgår endvidere en option på yderligere 67 togsæt.



Med venlig hilsen


DSB