Resultat før skat udgjorde i 1. kvartal 2025 et overskud på 225 mio. kr.
09. maj 2025 kl. 11:27
- Antal rejser er i fortsat vækst
- Stort salg af Orange-billetter
- Kundepunktlighed er steget og fortsat over mål
- Flere rejser sælges via digitale løsninger
- DSB kåret til det mest bæredygtige brand i Danmark inden for passagertransport
Resultat i 1. kvartal
I 1. kvartal 2025 udgjorde resultat før skat et overskud på 225 mio. kr. mod 101 mio. kr. i 1. kvartal 2024. Resultatet er positivt påvirket af højere passageromsætning og trafikkontraktindtægter samt aktivering af låneomkostninger vedrørende investeringer. Læs mere om finansielle aktiviteter på side 5-6.
Fortsat vækst i antal rejser
DSB havde i årets 1. kvartal 41,5 mio. rejser, hvilket er en vækst på 2 procent i forhold til samme periode sidste år. Der har i årets første tre måneder igen været en stigning i markedsandelen og antal rejser over Storebælt samt en mindre stigning i antal rejser på de øvrige markeder.
Orange-kampagne i januar
Der blev i forbindelse med Orange-kampagnen i januar solgt 450.000 rejser svarende til en stigning på 67 procent i forhold til den tilsvarende kampagne i 2024. De mest populære billetter var til strækningerne København-Aarhus og København-Odense.
Det samlede salg af Orange-produkter lå i årets første tre måneder 9 procent højere end i samme periode sidste år.
Punktlighed fortsat over kontraktmål
Kundepunktligheden for S-tog ligger fortsat på et stabilt højt niveau og over kontraktmålet på 92,4 procent. I årets første tre måneder var kundepunktligheden 96,7 procent i forhold til 96,5 i samme periode 2024. I Fjern- & Regionaltog er kundepunktligheden steget fra 78,5 til 80,3 procent. Kundepunktligheden lå dermed også over kontraktmålet på 75,0 procent.
Større brug af digitale løsninger
DSB har i 2025 fokus på at få hjulpet flest muligt kunder over på de digitale løsninger - særligt i form af Rejsekort som app og Check ind via DSB’s app. Opdateringer og forbedringer af både Rejsekort-appen og Check ind skal gøre det endnu lettere og mere intuitivt for kunderne.
I årets første tre måneder blev 36 procent af alle rejser med Rejsekort og Check ind foretaget med de digitale løsninger.

Fokus på trygge og attraktive stationer
DSB har aktivt gennem en årrække arbejdet med at skabe trygge og attraktive stationer. Siden 2022 har tryghedsvagter og øget overvågning på S-togsstationerne spillet en vigtig rolle i at øge kundernes følelse af tryghed. Det gælder både på stationerne, perronerne og i togene. Særligt tryghedsvagternes tilstedeværelse om aftenen har betydet, at flere kunder har oplevet en øget tryghed ved at rejse med DSB.
DSB har aktivt gennem en årrække arbejdet med at skabe trygge og attraktive stationer. Siden 2022 har tryghedsvagter og øget overvågning på S-togsstationerne spillet en vigtig rolle i at øge kundernes følelse af tryghed. Det gælder både på stationerne, perronerne og i togene. Særligt tryghedsvagternes tilstedeværelse om aftenen har betydet, at flere kunder har oplevet en øget tryghed ved at rejse med DSB.
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 afsatte 350 mio. kr. i 2021 i en pulje til mere trygge og attraktive stationer. En væsentlig del af de afsatte midler går til forbedring af S-togsstationerne. Det omfatter eksempelvis mere belysning på perroner og adgangsveje. På de øvrige stationer kan kunderne blandt andet se frem til nye parkeringsmuligheder samt forskønnelse af perroner og udendørsarealer. Siden 2023 er der bevilget i alt 287 mio. kr. fra puljen til projekter, der skal skabe mere liv, aktivitet og sammenhæng på udvalgte stationer.
På baggrund af de gode erfaringer fra tidligere initiativer præsenterede regeringen i marts en ny tryghedspakke, som blandt andet indebærer midler til styrket realtidsovervågning, flere tryghedsvagter samt skærpet straf for graffitihærværk.

Stabil kundetilfredshed
Vores løfte ’Kunderne frem til tiden’ er en afgørende faktor for kundernes tilfredshed med DSB. Kundetilfredsheden ligger på et stabilt højt niveau. Det skyldes blandt andet den stigende kundepunktlighed, det store fokus på et godt beredskab ved store hændelser, bedre håndtering af sporarbejder samt arbejdet for at skabe trygge og attraktive stationer. Ved udgangen af 2024 lå kundetilfredsheden på 7,8. I 1. kvartal 2025 har den ligget på 7,9.
Kundernes tilfredshed med togpersonalet er også høj. I 2024 lå den på gennemsnitlig 8,7 på en skala fra 0-10. Andelen af kunder, der giver de højeste karakterer på 9 og 10 er 62 procent.
DSB er gået markant frem som bæredygtigt brand
DSB er gået 10 pladser frem i forhold til 2024 på listen over de mest bæredygtige brands i Danmark og er dermed placeret som nummer 14 ud af 253 danske virksomheder. Samtidig er DSB rykket op på førstepladsen som det mest bæredygtige brand i kategorien passagertransport. Det målrettede arbejde med at blive en mere bæredygtig virksomhed og kunne leve op til løftet ’En mere bæredygtig rejse’ er dermed blevet belønnet af kunderne. Det viser Sustainable Brand Index undersøgelsen i 2025, som angiver forbrugernes opfattelse af virksomheders brand i relation til bæredygtighed og social ansvarlighed. I Danmark er 12.000 respondenter blevet interviewet om 253 brands.
Investeringer fortsat på rette spor
DSB har i 1. kvartal 2025 modtaget yderligere to nye EC-togformationer og har dermed modtaget fem af de i alt 16 formationer, som skal anvendes til den internationale trafik i løbet af 2025.
Når lokomotivførerne fremover skal uddannes i at køre IC5-eltogsættene, vil brugen af simulatorer være en integreret del af DSB-uddannelsen. Den første togsimulator er installeret i Høje Taastrup i januar, mens den anden forventes installeret i Fredericia i løbet af 2025.
Opførelsen af de nye værksteder forløber planmæssigt. Alle værksteder har overholdt mål i forhold til tid, økonomi og kvalitet. Desuden er de skræddersyet til deres formål: Effektiv ved-ligeholdelse af det nye togmateriel og gode rammer for medarbejderne.
”Det er særdeles tilfredsstillende, at vi fastholder en solid punktlighed og stigende rejsetal. Det skal vi bygge videre på resten af året.”
Flemming Jensen, administrerende direktør
Læs hele rapporten
Vores løfte ’Kunderne frem til tiden’ er en afgørende faktor for kundernes tilfredshed med DSB. Kundetilfredsheden ligger på et stabilt højt niveau. Det skyldes blandt andet den stigende kundepunktlighed, det store fokus på et godt beredskab ved store hændelser, bedre håndtering af sporarbejder samt arbejdet for at skabe trygge og attraktive stationer. Ved udgangen af 2024 lå kundetilfredsheden på 7,8. I 1. kvartal 2025 har den ligget på 7,9.
Kundernes tilfredshed med togpersonalet er også høj. I 2024 lå den på gennemsnitlig 8,7 på en skala fra 0-10. Andelen af kunder, der giver de højeste karakterer på 9 og 10 er 62 procent.
DSB er gået markant frem som bæredygtigt brand
DSB er gået 10 pladser frem i forhold til 2024 på listen over de mest bæredygtige brands i Danmark og er dermed placeret som nummer 14 ud af 253 danske virksomheder. Samtidig er DSB rykket op på førstepladsen som det mest bæredygtige brand i kategorien passagertransport. Det målrettede arbejde med at blive en mere bæredygtig virksomhed og kunne leve op til løftet ’En mere bæredygtig rejse’ er dermed blevet belønnet af kunderne. Det viser Sustainable Brand Index undersøgelsen i 2025, som angiver forbrugernes opfattelse af virksomheders brand i relation til bæredygtighed og social ansvarlighed. I Danmark er 12.000 respondenter blevet interviewet om 253 brands.
Investeringer fortsat på rette spor
DSB har i 1. kvartal 2025 modtaget yderligere to nye EC-togformationer og har dermed modtaget fem af de i alt 16 formationer, som skal anvendes til den internationale trafik i løbet af 2025.
Når lokomotivførerne fremover skal uddannes i at køre IC5-eltogsættene, vil brugen af simulatorer være en integreret del af DSB-uddannelsen. Den første togsimulator er installeret i Høje Taastrup i januar, mens den anden forventes installeret i Fredericia i løbet af 2025.
Opførelsen af de nye værksteder forløber planmæssigt. Alle værksteder har overholdt mål i forhold til tid, økonomi og kvalitet. Desuden er de skræddersyet til deres formål: Effektiv ved-ligeholdelse af det nye togmateriel og gode rammer for medarbejderne.
”Det er særdeles tilfredsstillende, at vi fastholder en solid punktlighed og stigende rejsetal. Det skal vi bygge videre på resten af året.”
Flemming Jensen, administrerende direktør
Læs hele rapporten