1976-1980

1976
25.04.1976: Motortogene fra Hareskovbanen (den tidligere Slangerupbane) blev omlagt til at køre Svanemøllen-Ryparken-Farum i stedet for Køben­havn L-Farum. København L (Hareskovbanen/Slangerupbanens endestation ved Nørrebro station) nedlægges.

02.08.1976: Enmandsbetjening på linje Bx mellem Tåstrup og Lyngby blev iværksat - herefter er samtlige S-togslinjer - med undtagelse af linjerne F og Fx – enmandsbetjente.

26.09.1976: Vallensbæk-Hundige åbner (med de nye S-togsstationer Ishøj og Hundige).
I løbet af foråret og sommeren opstilles de første billetautomater på stationer på Køge Bugt-banen.

1977
25.09.1977: Svanemøllen-Ryparken-Farum åbner som S-bane. Emdrup station (der har været lukket i flere år) genopstår – desuden åbner følgende nye S-togsstationer: Dyssegård, Vangede, Kildebakke, Buddinge, Stengården, Bagsværd, Skovbrynet, Hareskov, Værløse og Farum. Dysse­gård, Skovbrynet og Hareskov bliver de første selvbetjente S-togsstationer, og udstyres med billetautomater af samme type som på Køge Bugt-banen.

1978
01.04.1978: Alle månedskort er fra denne dato fælles for bus og tog. Også pensionistkortet. DSB’s takstsystem anvendes stadig for billetter (inkl. rabatbilletter) og billetterne gjaldt fortsat kun til tog.

01.10.1978: Enmandsbetjening på linje F og Fx indledtes samtidig med at de sidste brune S-tog blev taget ud af drift. Ingen S-tog har herefter togfører/togformand.

1979
29.04.1979: For alle lokale rejser i Hovedstadsregionen indføres et fælles takstsystem for bus og tog. Klippekort indføres, og DSB’s takstsystem benyttes kun ved rejser til/fra Hoved­stadsregionen. Bybanebilletter, fællesbilletter og rabatbilletter samt poletter bortfalder.

30.09.1979: Hundige-Solrød Strand åbner (med de nye S-togsstationer Greve, Karlslunde og Solrød Strand).
De første 3. generations tog anskaffes (anskaffes løbende frem til 1986).