Flere tog til tiden udløser mindre kompensation til kunderne

Flere tog til tiden udløser mindre kompensation til kunderne

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
01. juni 2012 kl. 09:10

I 1. kvartal 2011 modtog DSB's kunder tilmeldt PendlerRejsetidsgaranti gennemsnitligt 90,22 kr. i kompensation. I 1. kvartal i år ligger de gennemsnitlige udbetalinger på bare 6,40 kr.

"Faldet i udbetalingerne er et resultat af den høje rettidighed, vi har opnået og fastholdt gennem hele 2012," siger DSB's trafikinformationschef Tony Bispeskov.

Fra 1. januar 2012 til dags dato er 95,1 procent af DSB og 96,1 procent afgange af DSB S-togs ankommet rettidigt. På Kystbanen mellem Københavns Hovedbanegård og Helsingør er tallet 95,2 procent.

Også i myldretiderne klarer DSB sig fornuftigt. På Sjælland og Lolland-Falster er 95,5 procent ankommet til tiden om morgenen og 93,7 procent om eftermiddagen. På Fyn og i Jylland hedder tallene henholdsvis 96,2 og 95,8 procent.

Busser i beredskab under sporarbejde
"I de kommende måneder skal der være sporarbejde på adskillige strækninger, og vi kan ikke fuldstændig undgå, at det påvirker rettidigheden negativt, men vi anstrenger os for, at det får så få følgevirkninger som muligt. På de strækninger, hvor vi har erstattet togene af busser, har vi eksempelvis busser holdende i reserve, vi kan sætte ind med øjeblikkelig virkning," siger Tony Bispeskov.

Fakta om DSB PendlerRejsetidsgaranti
55.977 kunder er tilmeldt DSB PendlerRejsetidsgaranti.

I 1. kvartal 2012 har DSB og DSB S-tog udbetalt 358.256 kr. Til sammenligning lå udbetalingerne i 1. kvartal 2011 på 5.050.543 kr.

Kunder med periodekort, der gælder i minimum 30 dage ad gangen, kan tilmelde sig DSB PendlerRejsetidsgaranti-ordningen. Læs mere på www.dsb.dk/rejsetidsgaranti

Martin S. Larsen