DSB Rejsetidsgaranti

Når dit tog bliver forsinket

DSB Rejsetidsgaranti på rød baggrund

Basis, Pendler eller Udland?

Alt efter din rejsetype, er der forskellige muligheder for rejsetidsgaranti. Du kan læse meget mere nedenfor.

DSB Basis Rejsetidsgaranti

Hvis du på en rejse er blevet forsinket mere end 30 minutter, kan du få kompensation via DSB Basis Rejsetidsgaranti, når du har rejst med DSB fjern-, regional- eller S-tog i Danmark med billet eller rejsekort.

Sådan bliver du gjort opmærksom på din ret til DSB Rejsetidsgaranti

Når der opstår driftsforstyrrelser og dit tog er forsinket, bliver du løbende informeret om situationen af lokoføreren eller togføreren via højttalerudkald i toget. Hvis dit tog er mere end 30 minutter forsinket, bliver du gjort opmærksom på din mulighed for at søge om kompensation via dsb.dk. Er du medlem af DSB Plus og har du tilmeldt dig opdateringer om din rejse i forbindelse med billetkøbet i DSB app, vil du få en notifikation, der fortæller om din ret til DSB Rejsetidsgaranti. Bemærk at dette kun er muligt for udvalgte billettyper.

I situationer med større hændelser, som medfører forsinkelser på flere tog, vil der også være information på stationens skærme og højttalere, på dsb.dk og på Rejseplanen via link til dsb.dk, som gør dig opmærksom på, at du kan søge om kompensation via dsb.dk, såfremt dit tog er mere end 30 minutter forsinket.

Udførlig information om DSB Rejsetidsgaranti finder du endelig på plakater rundt omkring på stationerne, f.eks. på de fleste perroner.

Mulighed for forplejning

Rejser du med IC- eller Lyntog vil dette oftest ske ved, at togpersonalet omdeler en lille forfriskning. Befinder du dig på perronen, eller rejser med et tog uden service ombord, kan du få refunderet op til 50 kroner for dit køb. Købet skal foretages på stationen og som udgangspunkt i en DSB 7-Eleven. Købet kan tidligst ske, efter du har været forsinket i mere end 60 minutter, og skal ske i forbindelse med rejsen.

Fortsættelse af rejsen

Når dit tog er forsinket, må du afvente det næste tog til din planlagte station. Du har også mulighed for at gennemføre rejsen med anden offentlig transport, hvor billetten er gyldig.

Du er ikke berettiget til at gennemføre rejsen i taxa betalt af DSB.

Ved længerevarende forsinkelser kan DSB indsætte busser som erstatning for toget. Hold dig orienteret via skærme og højttalere på perron.

Er forsinkelsen af så lang varighed, at du fx risikerer ikke at nå frem til en planlagt fly/færge afgang, kan du kontakte personalet ombord eller ringe til DSB Kundeservice på 70131415, som kan vejlede dig.

Læs mere om og søg DSB Basis Rejsetidsgaranti

 

DSB Pendler Rejsetidsgaranti

Hvis du rejser med et DSB Pendlerkort, Ungdomskort, Erhvervskort, Rejsekort Pendlerkort, Rejsekort Pendler Kombi eller andre kort, der er gyldigt i mindst 30 dage, skal du tilmelde dig DSB Pendler Rejsetidsgaranti.

Læs mere om og tilmeld dig DSB Pendler Rejsetidsgaranti
Log på Pendler Rejsetidsgaranti

DSB Udland Rejsetidsgaranti

Hvis du rejser med DSB på en international billet og bliver forsinket med 60 minutter eller mere på din rejse, kan du få kompensation fra DSB. Er billetten købt i udlandet fx hos DB, skal der rettes henvendelse til det pågældende salgssted eller det pågældende lands jernbane, hvor billetten er købt.

Læs mere om DSB Udland Rejsetidsgaranti

Læs om de forskellige Rejsetidsgarantier