DSB kørte med flot punktlighed i 2024
Kundepunktlighed tog et nøk opad i 2024 og landede på 76,8 %, og det er en forbedring i forhold til seneste år.
Det vil sige, at mere end 3 ud af 4 kunder i 2024 var fremme inden for 2:59 minutter af planmæssig ankomst, som er grænsen for en forsinkelse. Det er dermed også over den målsætning, der er fastsat i DSB’s kontrakt for kundepunktlighed, hvor mindst 75% af kunderne skal være fremme til tiden.
”Punktlighed og pålidelighed er vores vigtigste pejlemærker, og derfor er det enormt positivt, at vi har fået flere frem til tiden i 2024. Når toget er til at regne med, så er vi et mere attraktivt valg for vores kunder, og så vil flere også vælge stige om bord,” fortæller Informationschef i Tony Bispeskov.
Hvis man ser på, hvor mange kunder der er fremme ved deres destination inden for 10 minutter af forventet ankomst, så er tallet 92,5 %. Det er også en forbedring.
Når der opstår forsinkelser i togtrafikken, kan det skyldes flere ting. Sidste år var den hyppigste årsag til forsinkelser problemer på infrastrukturen, hvilket for eksempel kan være signaler, sporskifter eller køreledninger. Netop i disse år arbejdes der intenst på opgraderer og fremtidssikrer jernbanen.
”Der foregår mange projekter på jernbanen i Danmark med både sporfornyelser, elektrificering og nyt signalsystem. Det kan ikke undgå at sætte sine spor. Mens det foregår, gør vi alt for at sikre, at kunderne fortsat kan regne med at komme frem til tiden, og i det lys er det særlig flot, at punktligheden i år er blevet forbedret,” siger Tony Bispeskov.
Hovedstadens S-tog har også kørt rigtig godt i 2024. Læs mere om det her