S-togene kørte med historisk høj punktlighed i 2024
I 2024 kom 96 procent af kunderne i S-togene frem til tiden. Det viser en ny opgørelse fra DSB. Det er en smule bedre end 2023-resultatet på 95,9 procent, og det bedste resultat på S-banen i nyere tid
Den høje punktlighed og stabile drift vækker også opsigt udenfor landets grænser. Derfor har trafikplanlæggere fra storbyer i udlandet været i København for at lære DSB's metoder at kende. Blandt andre har DSB i 2024 haft besøg af Transport for London og DB’s afdeling for de tyske S-baner i Berlin, Frankfurt og München.
I de senere år har DSB iværksat adskillige nye initiativer for at forbedre kundernes oplevelse med at tage S-toget. I 2023 gennemførte DSB og Banedanmark opgraderingen til S-banens nye digitale signalsystem. Og så er S-togene ved at blive opfrisket både indvendigt og udvendigt for at fremstå mere indbydende.
Disse tiltag har ikke blot forbedret punktligheden, men også den overordnede rejseoplevelse for kunderne.
DSB har også introduceret nye digitale løsninger, der gør det lettere for kunderne at få information om togdriften. Med DSB app kan passagererne modtage realtidsopdateringer om deres rejse. Dette har været med til at øge kundetilfredsheden og tilliden til S-banen.
”At køre stabilt og til tiden er vigtigt for vores 300.000 daglige kunder på S-banen. Det har vores fulde fokus hver eneste dag, og jeg synes, at det er rigtig positivt, at 2024 blev året, hvor 96 procent af kunderne kom frem til tiden,” siger informationschef Tony Bispeskov og fortsætter:
”Vi arbejder hele tiden på at forbedre togdriften. Den historisk høje punktlighed er et bevis på, at vores indsats bærer frugt. Jeg vil gerne sige tak til vores dygtige kollegaer, der hver dag arbejder hårdt for at sikre, at vores kunder kommer trygt frem til tiden.”
Fakta om DSB’s punktlighed
DSB måler forsinkelser med en tolerance på tre minutter og lader tog med mange kunder tæller med større vægt end halvtomme tog. Det giver et mere retvisende billede af kundernes oplevelser.