Miljømål 1

Klimapåvirkningen fra vores drift er reduceret med 98% i 2030

Vi vil reducere vores klimapåvirkning

På trods af at toget er et mere klimavenligt transportmiddel end den gennemsnitlige personbil medfører vores aktiviteter betydelige udledninger af drivhusgasser. For at minimere vores klimapåvirkning har vi et mål om at reducere klimapåvirkningen fra vores drift (scope 1 og 2) med 98 procent i 2030 ift. 2019. Tidligere omhandlede vores klimareduktionsmål udelukkende CO2-udledning, som udgør langt den største klimapåvirkning fra vores egne aktiviteter. Vi arbejder fortsat mod CO2-neutralitet i 2030, men i overensstemmelse med videnskabelige anbefalinger, har vi fra 2023 udvidet vores mål til at omfatte vores samlede klimapåvirkning (opgjort i CO2-ækvivalenter (CO2e)).

Miljømål 1

Årets udvikling

Udviklingen i energiforbruget påvirker udviklingen i klimapåvirkningen.

I modsætning til energiforbruget, hvor vi ser en stigning i 2024 sammenlignet med 2023, er den lokationsbaserede klimapåvirkning fra energiforbrug til tog- og øvrig drift (scope 1 og 2) faldet med 7 procent, som vist i diagrammet ovenfor. Den primære årsag er, at der har været et markant fald i miljødeklarationen for elproduktion i Danmark fra Energinet.

 

Langsigtede mål

I 2023 har vi opstillet og yderligere skærpet målene for reduktion af vores klimapåvirkning, så de er i overensstemmelse med Paris-aftalens mål om at begrænse den globale opvarmning til 1,5°C. Vores udvidede klimareduktionsmål blev i november 2023 godkendt af den uafhængige organisation Science Based Targets (SBTi) til at være i overensstemmelse med Paris-aftalens mål. Herunder fremgår vores samlede klimareduktionsmål:

  • Vi forpligter os til at opnå netto-nuludledning af drivhusgasemissioner, inklusiv hele værdikæden, senest i 2050 (Net-zero)

  • Vi forpligter os til at reducere alle scope 3 CO2e-udledninger med minimum 90 procent i 2050.

 

2030 mål (i forhold til basisåret 2019)

  • Vi forpligter os til at reducere vores CO2e-udledning i scope 1 og 2 med minimum 98 procent ved udgangen af 2030

  • Vi forpligter os til at reducere vores indirekte CO2e-udledning fra salg af fossilt brændstof (diesel) med 100 procent i 2030 (scope 3.3)

  • Vi forpligter os til at reduceres vores indirekte CO2e-udledninger fra kunders transport til og fra stationer (nedstrømstransport) med 28 procent.

  • Vi forpligter os til at reducere alle øvrige scope 3 CO2e-udledninger med 30 procent.

Læs mere om SBTi

Se status på vores klimareduktionsmål i seneste årsrapport