Godt at vide om Ungdomskort

Sådan kommer du i gang

Ungdomskort er et rabatteret månedskort - og grunden til at du som studerende får det til lavere pris er, at SU-styrelsen og Trafikstyrelsen yder rabat i forhold til månedskortets normalpris. Normalprisen er den pris et månedskort til almindelig voksen vil koste. For kort med en normalpris højere end kr. 2.099,70 (f.eks. Kbh-Odense og Kbh-Aarhus) vil nye studerende på videregående uddannelser opleve en stigning i deres pris, fordi rabatten, der ydes fra SU-styrelsen, falder, når månedskortets normalpris er højere end kr. 2.099,70.

Du kan her læse mere om baggrunden for ændringen, samt se hvad din pris vil blive – afhængig af hvor du bor, og hvor din skole er – og om du er ny studerende på videregående uddannelse - altså starter nyt videregående studie med studiestartdato efter 1/7 2016; fx bachelorstudie eller overbygning.

Ungdomskort giver dig adgang til at rejse, så meget du vil, i dit lokale takstområde. Desuden kan du få op til 50% rabat, når du rejser på tværs af takstområder med Ungdomsbillet eller rejsekort kundetype ung hos DSB og Arriva.

Alle Ungdomskort udstedes som minimum til 30 dage, og du skal være opmærksom på, at dit ungdomskort tidligst kan gælde 14 dage efter bestillingsdagen. Skal du rejse i de 14 dage, skal du selv betale for dine rejser.

Sådan bestiller du dit Ungdomskort

Takstgrænser og takstområder

LUK

Rejser mellem landsdelene 

Danmark er inddelt i takstområder. Hvis du rejser inden for et takstområde, er det lokale trafikselskab, der fastsætter din pris og udsteder din billet. Rejser du derimod hen over en takstgrænse mellem takstområderne (de grå eller stiplede grå streger på landkortet), fastsætter vi i DSB prisen, og du kan købe en billet eller kort hos os. Se zonekort med takstområder og takstgrænser.

Sjælland, Lolland, Falster og Møn er et stort takstområde

DSB kan også udstede billetter og kort indenfor dette takstområde. Se zonekort for Sjælland, Lolland, Falster og Møn.

Bruger du rejsekort, behøver du ikke tænke på takstområder og takstgrænser. Dog har de betydning for din rejsepris.  

Læs mere om takstgrænserne og takstområder for rejsekort 

OBS: Er du studerende, skal du inden bestillingen godkendes af din skole eller studie.

  • Gå til www.ungdomskort.dk, vælg ”Ansøg om godkendelse” og log ind med NemID
  • Efter login får du vist din skole. Godkend skolen, og vælg  “Gå til Mit Ungdomskort”

OBS: Du skal have en godkendelse fra SU for at kunne bestille Ungdomskort. Den hentes ofte med det samme, når du logger på mitungdomskort.dk. I enkelte tilfælde tager det længere tid.

OBS: Tidligste gyldighedsdato er 14 dage fra den dag, hvor du bestiller. Bestil derfor dit ungdomskort 14 dage før, du skal bruge det – uanset om du får leveret via app eller som plastikkort.

  • Gå til www.mitungdomskort.dk. Log på med NemID
  • Vælg “Bestil kort”, følg anvisningerne på hvert trin og vælg “Næste” for at gå videre og færdiggøre
  • Tjek din kortbestilling under ”Bekræftelse”, hvor du vælger ”Du kan se dine kort her”

OBS: Du kan selv bestemme om du ønsker dit ungdomskort leveret i app eller tilsendt med post som plastikkort. Du kan altid ændre dine fremtidige kort fra app til plastikkort og omvendt under “Perioder”.

  • Har du bestilt plastikkort, ankommer det med posten senest 14 dage efter bestilling 
  • Har du bestilt kort leveret som app, skal du downloade den app, du skal bruge. Du skal bruge ‘DSB app’, hvis du rejser mellem takstområder og ‘Mit Ungdomskort app’, hvis du rejser inden for et takstområde eller bor/rejser på Sjælland. 
    I tvivl om hvilken app, du skal bruge? Læs mere her

Rejser mellem landsdelene 

Danmark er inddelt i takstområder. Hvis du rejser inden for et takstområde, er det lokale trafikselskab, der fastsætter din pris og udsteder din billet. Rejser du derimod hen over en takstgrænse mellem takstområderne (de grå eller stiplede grå streger på landkortet), fastsætter vi i DSB prisen, og du kan købe en billet eller kort hos os. Se zonekort med takstområder og takstgrænser.

Sjælland, Lolland, Falster og Møn er et stort takstområde

DSB kan også udstede billetter og kort indenfor dette takstområde. Se zonekort for Sjælland, Lolland, Falster og Møn.

Bruger du rejsekort, behøver du ikke tænke på takstområder og takstgrænser. Dog har de betydning for din rejsepris.  

Læs mere om takstgrænserne og takstområder for rejsekort 

Takstgrænser og takstområder

LUK

Rejser mellem landsdelene 

Danmark er inddelt i takstområder. Hvis du rejser inden for et takstområde, er det lokale trafikselskab, der fastsætter din pris og udsteder din billet. Rejser du derimod hen over en takstgrænse mellem takstområderne (de grå eller stiplede grå streger på landkortet), fastsætter vi i DSB prisen, og du kan købe en billet eller kort hos os. Se zonekort med takstområder og takstgrænser.

Sjælland, Lolland, Falster og Møn er et stort takstområde

DSB kan også udstede billetter og kort indenfor dette takstområde. Se zonekort for Sjælland, Lolland, Falster og Møn.

Bruger du rejsekort, behøver du ikke tænke på takstområder og takstgrænser. Dog har de betydning for din rejsepris.  

Læs mere om takstgrænserne og takstområder for rejsekort 

Spørgsmål og svar

  • Inden du skal til at bestille dit Ungdomskort, skal du have følgende klar

    • NEMid
    • Navnet på din skole/dit uddannelsessted
    • Et vellignende digitalt billede, hvor kun du er på billedet
    • En gyldig mailadresse
    • Et mobilnummer - hvis du har smartphone kan du få ungdomskortet på app
    • Et gyldigt betalingskort/dankort - ellers skal du betale med faktura (og kan ikke få Ungdomskort i app)

    Nu er du klar til at gå på ungdomskort.dk og bestille dit Ungdomskort

    Du kan nu gå på ungdomskort.dk og bestille dit Ungdomskort. Det foregår i to trin:

    • Du skal godkendes (dvs: Er du berettiget til tilskud til transport?)
    • Du skal bestille dit Ungdomskort. Er du mellem 16-19 og ikke på en Ungdomsuddannelse, kan du springe trin 1 over, og starte her
  • Hvis du er 16-19 skal du vælge mellem to forskellige Ungdomskort:

    Ungdomskort 16-19 år

    Kortet til dig, der fx er lærlinge eller ikke går på en Ungdomsuddannelse. Til dette kort kræves ingen godkendelse, og du kan derfor gå direkte til bestilling - trin 2 på ungdomskort.dk.

    Kortet koster 606,60 kr. for 30 dage (2015).
    Læs mere om Ungdomskort 16-19 år

    Ungdomskort Ungdomsuddannelse

    Kortet til dig, der går på en godkendt ungdomsuddannelse. Du skal godkendes inden du kan få dette kort. Du kan se listen over godkendte Ungdomsuddannelser på ungdomskort.dk.
    Gå til trin 1 på på ungdomskort.dk for at søge godkendelse.

    Kortet koster 348,30 kr. for 30 dage (2015).
    Læs mere om Ungdomskort Ungdomsuddannelse

  • Vælg den app, der passer til dit kort

    Der er 2 forskellige apps til Ungdomskort afhængigt af, hvor dit Ungdomskort gælder.

    Du skal tjekke, at du har installeret den rigtige. Brug QR-koden på mitungdomskort.dk. Den sikrer, at du får den app, der passer til dit kort.

    • Hvis dit Ungdomskort gælder til en rute i mere end et takstområde, så skal du bruge DSB app
    • Hvis dit Ungdomskort gælder indenfor ét takstområde, skal du have Mit Ungdomskort appen

    Læs mere om Ungdomskort i app

    Dine oplysninger skal være korrekte på mitungdomskort.dk

    Kan du ikke se dit Ungdomskort i DSB app, kan det være fordi vi ikke kender det telefonnummer eller den e-mail du bruger. Tjek at vi har de rigtige oplysninger på mitungdomskort.dk

     

     

  • Hvis du ikke har modtaget dit Ungdomskort med posten, kan det skyldes følgende ting: 

    • Er det blevet leveret til en app og ikke som et plastikkort med post? Tjek hvilken leveringsform du har valgt på mitungdomskort.dk
    • Har du betalt? Vi sender først dit kort, når du har betalt
    • Hvornår har du betalt? Har du valgt at få kortet som plastikkort og sendt med post, kan der gå op til 14 dage fra du betaler til, kortet er i din postkasse
    • Står dit navn på postkassen, hvor plastikkortet er bestilt til? Kortet sendes retur til DSB, hvis postbuddet ikke kan finde dit navn på postkassen
    • Har du brugt den rigtige leveringsadresse? Tjek på mitungdomskort.dk hvilken leveringsadresse du har valgt - så kan postbuddet finde dig
  • Du skal hurtigst muligt ændre din e-mail eller mobilnummer på mitungdomskort.dk.

    Hvis du ikke ændrer dine oplysninger kan vi ikke sende dit kort til dig i appen, eller komme i kontakt med dig hvis der er information om betaling, levering m.m.

    Du skal være opmærksom på, at ændringer skal ske senest 14 dage før næste periode starter. Hvis du vil ændre senere end det, kan du kontakte DSB Kundecenter på 70131415 tast 2-2-2.

  • Hvis du har fået leveret dit Ungdomskort i app og alligevel ikke skal bruge det, så skal du sende en mail til Ungdomskort@dsb.dk hvori du oplyser følgende:

    • At du ikke længere ønsker kortet
    • Kortets Stamkortnummer
    • Perioden, hvor kortet er gyldigt

    Ungdomskortet betragtes som benyttet, hvis det vises på din smartphone i gyldighedsperioden. Ønskes fuld tilbagebetaling, skal rettes henvendelse før kortets første gyldighedsdag. Rettes der henvendelse efter kortets sidste gyldighedsdag, er tilbagebetaling ikke mulig. 

  • Husk altid at melde flytning på Borger.dk

    Når du flytter, er det nødvendigt med en ny godkendelse, fordi godkendelsen gælder mellem din bopæl og din skole.

    Du skal derfor gå ind på ungdomskort.dk.

    Du genbestiller i 2 trin:

    • Godkendelse: Du skal godkendes til et kort for ruten mellem din nye adresse og din skole
    • Bestilling: Du skal kontrollere at dine bestillinger svarer til det, du ønsker

    Får du dit Ungdomskort sendt med posten, er det vigtigt, at du får sat navn på din postkassen.

     

  • Hvis du er tilmeldt automatisk betaling, skal du hurtigst muligt gå ind og opdatere dine betalingskortoplysninger.

    Du skal være opmærksom på, at ændringer skal ske senest 14 dage før næste periode starter. Det vil sige, at hvis dit kort gælder fra den 15. august, og du vil opdatere dine kreditkortoplysninger den 10. august, så vil ændringerne først slå igennem til den efterfølgende periode.

    Når du ikke at få opdateret dine oplysninger inden for 14 dags fristen, sender vi dig en faktura i stedet, som du skal betale via netbank. Fakturaen modtager du på den mailadresse, du har oplyst på MitUngdomskort.dk

  • Mister du dit Ungdomskort, kan du få et erstatningskort. Erstatningskortet gælder til samme strækning og i den periode, dit tabte kort var gyldigt. Du skal bestille erstatningskortet på din profil på mitungdomskort.dk. Kortet koster 100 kr. i gebyr og erstatningskort kan ikke tilbagebetales.

  • Din skole har godkendt, at du kan rejse fra din hjemadresse til skolen.

    Du kan altid gå ind på ungdomskort.dk og se den rute, du er godkendt til.

    Hvis du mener, at du er berettiget til en anden rejse, skal du henvende dig til din skole, og derefter lave en ny bestilling på www.mitungdomskort.dk. Rejseruten vil først komme med på dit næste Ungdomskort. Du skal selv betale for dine rejser, indtil du modtager det nye kort. DSB kan kun udstede Ungdomskort til den rute, du er godkendt til.

  • Har du behov for at ændre gyldighedsperiode, skal du sende dit Ungdomskort retur til os. Adressen står bag på dit kort.

    Hvis vi får kortet før første gyldighedsdag, sætter vi beløbet ind på din NemKonto. Du kan kun få penge tilbage på dit kort, hvis der mindst er 30 gyldighedsdage tilbage, fra du sender det.

    ungdomskort.dk kan du se dine kortopstillinger for bestilte perioder. Der kan ikke ændres i et Ungdomskort, som starter inden for 14 dage. Har du fået en periode, du ikke ønsker, kan du sende kortet retur. Du finder adressen bag på dit kort.

    Du skal være opmærksom på, at du først kan få et nyt kort med start efter udløbsdatoen på det kort, som du sender retur til DSB. Er der andre fejl i gyldigheden, så ring til vores kundecenter på 7013 1415. Tast 2-2-2, fra mandag til fredag fra kl.08-18.

    Bemærk, at det kan koste et gebyr at returnere et Ungdomskort.

  • Send kortet til os med en besked om, at du ikke vil bruge kortet alligevel. Kortet skal sendes til os, så vi modtager det inden 1. gyldighedsdag, og kortet må ikke være fjernet fra følgebrevet. Du finder vores adresse ude i højre side af følgebrevet.

    Når vi har modtaget dit kort retur, krediterer vi på din NemKonto, og du kan herefter bestille kort igen, dog tidligst med start om 14 dage. Ved tilbagebetaling overføres beløbet til din/den studerendes NemKonto.

    Vigtigt! Har du et praktikkort, kan dit normale Ungdomskort til samme periode ikke tilbagebetales. Så bestil ikke praktikkort, før du er sikker på, at det skal bruges.