Efterårets løvfald

Når bladene falder af træerne lander de på skinnerne og udfordrer togtrafikken

Når bladene blæser af træerne...

... kan de ende som en fedtet substans på skinnerne. Se her, hvad DSB gør for at fjerne hindringen og bringe dig sikkert gennem efteråret.

Hvad vil løvfald egentlig sige – og hvorfor er det et problem?

  • Løvfaldsperioden falder forskelligt hvert år. Det gør den fordi vejret og især efteråret er forskelligt hvert eneste år, og derfor er det også forskelligt, præcis hvornår bladene falder af træerne. Derfor er det uhyre svært at forudsige, hvornår løvfaldet starter.

    Hård blæst og frost i efteråret betyder fx at bladene falder hurtigt. Men hvis det bliver et stille og lunt efterår, falder bladene over en lang periode.

    Typisk er det en kort periode på cirka tre uger, hvor bladene for alvor falder.

  • I DSB holder vi nøje øje med vejrsituationen, så vi kan sætte beredskabet ind, når løvfaldet starter.

    Det betyder blandt andet, at:

    • På lokomotiver, dobbeltdækkervogne og S-tog er der monteret en lille "sandkasse" på undervognen, så der kan spredes sand på skinnerne. Det giver et bedre vejgreb for toget, der gør det lettere for togene at sætte i gang på glatte skinner 
    • Vi indkalder ekstra mandskab på vores værksteder til at slibe togenes hjul, så de både bremser og trækker toget så godt som overhovedet muligt på det glatte underlag.

    Nogle dage falder bladene alligevel i så store mængder, at selv denne indsats ikke er nok - og så må vi sænke farten for at sikre en sikker togdrift. Derfor kan du i løvfaldsperioden opleve mindre forsinkelser på nogle tog.

  • Løvfaldet går almindeligvis mest udover disse fire strækninger:

    • Helsingør-København H
    • Fredericia-Aarhus H
    • Vejle-Jelling
    • Odense-Svendborg

Er dit tog mere end 30 minutter forsinket?