Statusrapport 2. halvår 2022
Hverdagen i toget har i 2. halvår 2022 været præget af omfattende sporarbejder og en udfordret kundepunktlighed og dermed et stigende antal klager over forsinkelser. Sager anlagt mod DSB i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro er på niveau med året inden.
Klager til DSB’s Kundeambassadør
I løbet af 2022 har i alt 406 kunder valgt at benytte sig af muligheden for at få en afgørelse truffet af DSB genbehandlet hos Kundeambassadøren. 47% af alle klager omhandler kontrolafgifter.
Tendenser
Hovedparten af klagerne i 2. halvår af 2022 vedrører forsat kontrolafgifter - dog ses den faldende tendens fra 1. halvår at fortsætte. Der er især sket et fald i klager fra pendlere og fra kunder, der benytter rejsekort. Disse kunder har i mindre grad end tidligere klaget over en afgørelse fra DSB Kundeservice. Der blev i 2022 udstedt flere kontrolafgifter end i 2021.
Klager i kategorien ”Undervejs på rejsen” udgør en støt stigende andel af klagerne, hvilket hovedsageligt er klager i forbindelse med en forsinkelse. Dette skal formentlig ses i lyset af et år med omfattende sporarbejde og en udfordret kundepunktlighed i fjern- og regionaltrafikken. Samtidig skal det dog også sammenholdes med en vækst i antal rejser foretaget i 2022.
Anbefalinger
Baseret på individuelle kundeklager og egne observationer har Kundeambassadøren afleverede 6 principielle anbefalinger til DSB i 2. halvår af 2022. De er alle accepteret af DSB.
Læs hele rapporten Kundeambassadørens Statusrapport 2. halvår 2022