Statusrapport 1. halvår 2025

I første halvår af 2025 har Kundeambassadøren modtaget lidt færre klager end i samme periode sidste år. Andelen af klager, der går videre til Kundeambassadøren efter behandling i DSB Kundeservice, er også faldet.

Statusrapport 1. halvår 2025

I første halvår af 2025 har 190 kunder valgt at benytte sig af muligheden for at få en afgørelse truffet ad DSB genbehandlet hos Kundeambassadøren.

Dette er færre klager end i samme periode sidste år. Andelen af klager, der går videre til Kundeambassadøren efter behandling i DSB Kundeservice, er også faldet, da der i samme periode er sket en stigning i klager til DSB Kundeservice. Færre klager til Kundeambassadøren skal sammenholdes med, at der i perioden er foretaget flere rejser med DSB.   

Tendenser

Det har i perioden været klager i kategorien ”Undervejs på rejsen”, der har udgjort den største andel af klagerne til Kundeambassadøren. Heraf er hovedparten af klagerne i forbindelse med en forsinkelse. Det bemærkes dog, at der i dette halvår er kommet færre klager over en udlandsrejse, end i perioden sidste år.

Klager over en kontrolafgift udgør fortsat en betydelig andel. Antalsmæssigt er der dog sket et lille fald sammenlignet med sidste halvår. Hovedparten af disse klager vedrører brug af mobilbilletter, som også er den hyppigst anvendte salgsplatform. DSB har i perioden udstedt lidt flere kontrolafgifter end for perioden sidste år.

Klager over billetprodukter ligger nogenlunde stabilt i forhold til tidligere. I første halvår 2025 er det klager over Pendlerkort og DSB Check ind, der hyppigst gav anledning til en klage. 

Anbefalinger

Der er i første halvår 2025 afleveret fire anbefalinger til DSB, som alle er accepteret.

 

Læs den fulde rapport her