Statusrapport 1. halvår 2023

I første halvdel af 2023 har Kundeambassadøren modtaget færre kundeklager end i de foregående år. Der har ikke været et tilsvarende fald i klager til DSB Kundeservice, hvor niveauet er status quo.

Statusrapport 1. halvår 2023

Hverdagen i toget har i 1. halvår 2023 været præget af omfattende sporarbejder og en udfordret kundepunktlighed og dermed et stort antal klager over forsinkelser.

Sager anlagt mod DSB i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro er faldet markant ift. tidligere

Klager til DSB’s Kundeambassadør

Klager til DSB’s Kundeambassadør

I første halvår af 2023 har i alt 165 kunder valgt at benytte sig af muligheden for at få en afgørelse truffet af DSB genbehandlet hos Kundeambassadøren. 46% af alle klager omhandler kontrolafgifter.

Tendenser

Hovedparten af klagerne i 1. halvår af 2023 vedrører forsat kontrolafgifter. Der er dog sket et fald i klager fra de kunder, der benytter rejsekort. Disse kunder har i mindre grad end tidligere klaget over en afgørelse fra DSB Kundeservice.

Klager i kategorien ”Undervejs på rejsen” udgør fortsat en betydelig andel af klagerne, hvilket hovedsageligt er klager i forbindelse med en forsinkelse. Dette skal formentlig ses i lyset af et halvår med omfattende sporarbejde og en udfordret kundepunktlighed i fjern- og regionaltrafikken.

Anbefalinger

Baseret på individuelle kundeklager og egne observationer har Kundeambassadøren afleverede 10 principielle anbefalinger til DSB i 1. halvår af 2023. De er alle accepteret af DSB, 2 dog delvist.   

Læs hele rapporten Kundeambassadørens Statusrapport 1. halvår 2023