Togforbindelsen over Storebælt fylder 10 år den 1. juni 2007
Togforbindelsen over Storebælt fylder 10 år den 1. juni 2007
I dag fylder togforbindelsen over Storebælt 10 år. Siden den 18 km lange jernbaneforbindelse over Storebælt blev indviet, har 75 mio. passagerer rejst med tog over Storebælt. Dermed har forbindelsen vist sig at være århundredets største succes på jernbanen.
I de ti år togforbindelsen over Storebælt har eksisteret, har væksten i antallet af togpassagerer været konstant.
I år forventes det, at 3,2 mio. passagerer vil tage togturen over Storebælt i årets første fem måneder, og det er dobbelt så mange som de første fem måneder af 1997, kort før forbindelsen åbnede.
Før Storebæltsforbindelsen blev åbnet, tog turen over Storebælt en time. Nu tager togturen mellem Korsør og Nyborg ca. 13 minutter. Tidsfaktoren er stærkt medvirkende til at næsten 8 mio. rejsende sidste år tog toget over Storebælt svarende til over 20.000 hvert døgn. Til sammenligning transporterede de gamle Storebæltsfærger i gennemsnit 10.000 passagerer i døgnet.
» Jernbaneforbindelsen over Storebælt er en milepæl i dansk jernbanehistorie og et eksempel på, at jernbanen kan være et effektivt alternativ til bilen. Succesen på Storebælt viser, at det nytter at tænke stort, når man taler investering i den kollektive trafik« siger adm. direktør i Banedanmark Jesper Hansen.
» For 10 år siden blev Danmark mindre. Og vores verden større. Danskerne rejser på tværs af landet som aldrig før. Jernbane-forbindelsen har mere end fordoblet rejser over Storebælt og har bidraget til en fornyelse af togtrafikken. Storebæltsforbindelsen er derfor et godt eksempel på, at infrastruktur-investeringer kan fremme togtrafikken,« siger adm. direktør for DSB Søren Eriksen.
» Det er værd at bemærke, at væksten i togtrafikken over Storebælt er sket i en tid med stærkt stigende bilisme. Biltrafikken over Storebælt er tredoblet på ni år, og på denne baggrund er det særlig flot, at jernbanen har tiltrukket og fastholdt kunder i så stort tal,« siger Sund & Bælts adm. direktør Leo Larsen.
I anledning af 10 års-jubilæet markerer DSB dagen ved at køre to festklædte jubilæumstog fra hhv. Struer og København. Togene har samme afgangstider, som de to tog fra henholdsvis Øst og Vest, der kørte den første tur gennem tunnelen den 1. juni 1997.