Talgo skal levere nye togvogne til DSB

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
05. februar 2020 kl. 13:01

DSB har netop tildelt kontrakten på otte nye vognstammer, hver med en kapacitet på mindst 440 passagerer, som vil blive leveret fra 2023 og skal indsættes i trafikken til Hamborg.

DSB har i dag offentliggjort vinderen af udbuddet på otte nye vognstammer og det bliver spanske Talgo, der fra 2023 skal levere de nye togvogne.

”De nye vogne kommer til at tilføre kapacitet i trafikken til Hamborg og indsættelsen af helt nyt materiel vil give passagerne en bedre kundeoplevelse. Vognene vil desuden frigøre IC3-materiel, som kan tilføre tiltrængt kapacitet i vores indenrigstrafik,” siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB:

”Det er endnu et stort skridt mod en mere grøn og bæredygtig togrejse, da vognene skal trækkes af de nye el-drevne Vectron-lokomotiver, som DSB modtager fra i år.”

Det bliver en ”sandwich”-formation
De otte vognstammer skal køre med et af de nye el-drevne Vectron-lokomotiver i hver ende i en såkaldt ”sandwich-formation”. Da lokomotiverne leveres godkendt til drift i både Danmark og Tyskland, sikres dermed muligheden for også efter udfasningen af IC3 at kunne køre til udlandet Leverancen kommer i forlængelse af Talgos leverance til DB. Vognene skal i lighed med de eksisterende dobbeltdækkervogne vedligeholdes af DSB.

95% af vognene kan genbruges
DSB har i udbudsmaterialet desuden stillet krav om bæredygtighed. Derfor kan op til 95% af vognene genbruges eller genanvendes, når de engang er udtjente og skal skrottes.



Fakta om de nye vogne

  • Kørehastighed 200 km/h
  • +3500 siddepladser i alt
  • Bedre faciliteter for kørestole
  • Videoovervågning for øget sikkerhed
  • Online information med flere og større display og skærme
  • To flexarealer med plads til cykler, barnevogne og opladning til el-cykler
  • Automatsalg af kaffe, the, kolde drikkevarer og snacks