Sms-billet på vej i hovedstaden

Sms-billet på vej i hovedstaden

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
24. oktober 2008 kl. 09:00

Om få måneder vil kunder i den offentlige trafik i hovedstadsområdet kunne betale deres billet via mobiltelefonen.

I løbet af første kvartal 2009 lanceres den nye sms-billet, hvor kunderne via ganske få tast på mobiltelefonen kan købe sig en billet til tog, S-tog, bus og metro.

Trafikselskaberne i hovedstadsområdet, DSB, S-tog, Movia og Metroselskabet, har netop indgået kontrakt med systemleverandøren Unwire om sms-billetløsningen. Unwire har ekspertise på området fra en lignende ordning i Stockholm og er desuden leverandør af mobilplatforme til Danmarks Radio og TV2.

Desuden er alle mobilselskaber i Danmark med til at levere løsningen, og salgsdirektør i DSB S-tog, Niklas Marschall, glæder sig på trafikselskabernes vegne til, at den nye billettype kan præsenteres for kunderne.

»Vi er utroligt glade for, at vi snart kan gå ud med det her tilbud til kunderne. Vi gør det selvfølgelig for at opfylde kundernes ønske om at gøre det nemt og hurtigt at købe billet til bus, tog og metro. Samtidig regner vi bestemt også med, at det kan være med til at tiltrække flere kunder til den kollektive trafik,« siger salgsdirektør i S-tog, Niklas Marschall.
 
Systemleverandøren Unwire ser ligesom trafikselskaberne og teleselskaberne frem til at kunne indvie sms-billetten i hovedstadsområdet og give alle ejere af en dansk indregistreret mobil mulighed for at få glæde af tilbuddet, når det træder i kraft.

Hos teleselskaberne og Unwire anser man sms-billetten som et stort skridt på vej mod mere handel via mobiltelefoner i Danmark.

»Vi kan se, at der generelt er en stigende efterspørgsel fra danskerne efter at bruge mobile løsninger, hvad enten der er tale om at købe en billet via sms, tjekke bankkonto på mobilen eller deltage i en tv-afstemning ved at sende en sms. Vi oplever, at flere og flere virksomheder henvender sig til os for at få hjælp til at udarbejde mobile løsninger – herunder betalingsløsninger – ganske simpelt fordi det giver dem nye forretningsmuligheder,« siger adm. direktør i Unwire, Peter Bredgaard.
 
Sms-billetten vil i første omgang omfatte kontantbilletter, og prisen vil være den samme som en papirbillet, der kan trækkes i en automat. Eneste merudgift for kunderne vil derfor være den almindelige sms-takst, der for langt de fleste mobilkunder vil sige mellem 0-25 øre.