S-togskøreplan med nye minuttider

S-togskøreplan med nye minuttider

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
20. december 2007 kl. 11:39


I september fik S-togene en ny køreplan. Det var det største køreplansskift siden 1989 og gav anledning til mange udfordringer.


Nu har køreplanen været gældende i nogle måneder og er kommet over de værste børnesygdomme. Over 90 procent
af togene kører faktisk til tiden, og når forsinkelserne opstår, er de som oftest små..


Generelt set har langt de fleste kunder været glade for den nye køreplan, men der har været en lille gruppe, der ikke har været tilfredse med rettidigheden, viste en kundeundersøgelse om den nye køreplan i november.


For at forbedre rettidigheden yderligere, bliver køreplanen derfor justeret pr. 6. januar 2008.


Søndag d. 6. januar 2008 bliver køreplanen finjusteret således:


• C-togene kommer til at køre 1 minut før fra en række stationer på vej fra Frederikssund   mod Vanløse.
 
• Alle tog vil fremover køre 1 minut tidligere fra Nørreport og Vesterport på vej mod København H.


Justeringen vil forlænge holdetiden på en række stationer og dermed give lidt mere tid til ind- og udstigning.


”Jeg er rigtig glad for, at vi nu kan sætte disse ændringer i søen, og jeg håber, at justeringerne kommer til at løfte rettidigheden yderligere, så vi kan give vores kunder et bedre produkt,” siger adm. direktør Gert Frost.


S-tog analyserer desuden i øjeblikket situationen på Køge Bugt banen sammen med de faglige organisationer med henblik på yderligere initiativer for at øge rettidigheden.


Information om ændringer

Der vil blive trykt en ny køreplan, som indeholder ændringerne, og køreplanen fås på S-togsstationerne fra den 6. januar. Køreplanen bliver desuden lagt på dsb.dk inden jul. S-tog vil annoncere i lokale medier om ændringerne, ligesom der vil blive sat nye plakater op på stationerne.


  
Brug flere døre

S-tog vil samtidig gerne opfordre kunderne til at bruge alle døre til ind- og udstigning. På Vanløse station vil f.eks. mange kunder gerne stige ud af toget så tæt på Metroen som muligt. Det giver trængsel ved de bagerste døre, og det betyder, at toget må holde i op til 45 sekunder.


Hvis kunderne i stedet fordeler sig på alle døre, vil toget kunne fortsætte efter blot 20-30 sekunder. Det lyder ikke af meget, men på en tur med mange standsninger kan 10 sekunder hér og 10 sekunder dér give anledning til flere minutters forsinkelse.