Resultat før skat udgjorde i 1. halvår 2024 et overskud på 327 mio. kr.
- Vækst på 5 procent i antal rejser i forhold til 2023
- Passageromsætning steget med 13 procent
- Kundepunktlighed over mål og stabil drift
- Rekord mange rejsende over Storebælt
- Lancering af DSB Check ind app
- Aftale om at aftage strøm fra ny solcellepark
- International designpris til IC5
- Opjusteret forventning til resultat for 2024
Resultat i 1. halvår
Resultat før skat udgjorde i 1. halvår et overskud på 327 mio. kr. mod 375 mio. kr. i 2023. I 2023 var resultatet positivt påvirket af erstatning fra en tidligere leverandør på ca. 200 mio. kr. I 1. halvår 2024 er resultatet påvirket af den øgede passageromsætning. Mere end halvdelen af den øgede passageromsætning hænger sammen med væksten i antal rejser.
Vækst på tværs af alle markeder
Der er i 1. halvår foretaget 84,7 mio. rejser hvilket er 4,3 mio. flere end i samme periode sidste år og svarer til en vækst på 5 procent. Fremgangen er realiseret på tværs af alle markeder, og antal rejser over Storebælt er historisk høj. Læs mere om kunder og vækst på side 7-8.
Stabil drift med kundepunktlighed over mål
Kundepunktligheden for både S-tog og Fjern- & Regionaltog har i 1. halvår været over mål. For S-tog har kundepunktligheden i de fleste måneder i 2023 og 2024 ligget over 95 procent. For Fjern- & Regionaltog har robuste køreplaner og færre store sporarbejder i 1. halvår 2024 sikret en højere driftsstabilitet og kundepunktlighed end i 1. halvår 2023. 78,5 procent af kunderne i Fjern- & Regionaltog var fremme inden for tre minutter i forhold til køreplanen. Togdrift er yderligere uddybet på side 8-9.
Rekord mange tager toget over Storebælt
Det er populært at tage toget over Storebælt. I 1. halvår 2024 har DSB sat ny rekord for antal kunder i togene over Storebælt, som har været det højeste, siden broen åbnede for togtrafik i 1997. Det er både erhvervs- og fritidsrejsende, der i større omfang vælger toget. På hverdage er op mod hver 4. rejsende over Storebælt erhvervsrejsende. Antallet af erhvervsaftaler er stigende - blandt andet på grund af et øget fokus på bæredygtighed blandt virksomhederne.
DSB Check ind app lanceret
Check ind blev lanceret 29. april, og 3. juli rundede DSB 1 mio. solgte rejser via appen. 85.000 unikke kunder har prøvet den digitale løsning til tog, bus og metro. Med Check ind er det lettere at være kunde, og DSB har givet kunderne mu lighed for at samle alle deres billetter og rejser i én app. Prisen er den samme som på det vel kendte rejsekort. Check ind bliver kontinuerligt udviklet og forbedret. Der er blandt andet fokus på at udvikle en funktionalitet, der kan imødekomme behov for medrejsende og unge under 18 år.
Opførelse af ny solcellepark
DSB og European Energy har indgået PPA (Power Purchase Agreement) om køb af strøm i forbindelse med opførelse af en ny solcellepark ved Rødbyhavn. Solcelleparken skal bidrage til den grønne omstilling i Danmark og forventes færdig ultimo 2025. DSB vil aftage 80 GWh årligt svarende til ca. 50 procent af strømforbruget til S-tog. Aftalen vil være med til at understøtte DSB’s mål om at reducere klimapåvirkningen fra driften med 98 procent i 2030 og dermed bidrage til en reduktion af transportsektorens miljø- og klimapåvirkning.
IC5 vinder international designpris
Designet af de nye IC5-eltogsæt er afsluttet. DSB og togproducenten Alstom har i juni vundet prisen for bedste ’Product Design’ ved den internationale designfest ’Red Dot Award’. Prisen blev givet for IC5-eltogsættets enkle og funktionelle design.
Investering i nyt togmateriel og Nye Grønne Værksteder
Produktionen af IC5-eltogsættene er godt i gang. De første to togsæt er klar til test og bliver herefter endeligt tilpasset. Det forventes, at de første IC5-eltogsæt kører med kunder i 2027. DSB bygger nye værksteder i Aarhus og København til vedligeholdelse af de nye IC5-eltogsæt. I marts blev det nye værksted i København overdraget fra entreprenøren til DSB. Det er togproducenten Alstom, som skal stå for vedligeholdelsen af de nye tog, og de nye værksteder i Aarhus og København skal derfor senere overdrages til Alstom.
Værkstedet i Næstved skal anvendes til vedligeholdelsen af EB-ellokomotiverne, dobbeltdækkervognene og de kommende Talgo-togvogne. DSB har bestilt 16 vognstammer og 16 styrevogne hos spanske Talgo. De første to formationer af Talgo-togvognene er leveret. Der pågår gennemførelse af de sidste tests før godkendelsen til drift i Danmark og Tyskland samt forberedelsen af idriftsættelsen, som forventes i løbet af 2025.
Der skal også opføres et nyt værksted til Fremtidens S-tog. Projektet er i et indledende stadie. Togene bliver fuldautomatiske og førerløse. Det giver mulighed for metrolignende drift med øget frekvens. De første fuldautomatiske S-tog forventes i drift ultimo 2031.
Ændrede forventninger til 2024
DSB opjusterer forventningerne til resultat før skat for 2024 fra et resultat tæt på nul til et overskud på 300 -400 mio. kr. Opjusteringen er i høj grad drevet af øget passageromsætning som følge af væksten i antal rejser. Hertil kommer færre vedligeholdelsesomkostninger som følge af forsinkelser fra leverandøren af reservedele.
”Den fortsatte vækst i antal rejser er et stærkt signal fra kunderne om, at de gerne vil toget, og at vores tilbud til dem er attraktivt. Den udvikling skal vi fastholde og bygge videre på” siger Flemming Jensen, administrerende direktør.