Pendlerkort og titurskort holder prisen
Pendlerkort og titurskort holder prisen
DSB lægger ikke én eneste ekstra krone på prisen på hverken pendlerkort eller titurskort i 2009. Pendlerne og kunder, der har et stort rejseforbrug, behøver derfor ikke tage højde for stigende transportudgifter, når de laver husholdningsbudgettet for det kommende år.
I lyset af den almindelige inflationsudvikling betyder det reelt, at langt de fleste rejser bliver relativt billigere for danskeren i 2009.
90 procent af rejserne med DSB bliver foretaget af pendlere og kunder, der jævnligt benytter toget.
»Vi vil gerne tilgodese vores faste kunder med lave priser på transporten, så de bliver i vores tog. Samtidig ønsker vi at gøre det så attraktivt som muligt for danskere, der rejser meget, at benytte toget i stedet for andre transportmidler. Toget udleder desuden væsentlig mindre CO2 end bilerne, og når flere vælger at tage toget og lade bilen stå, falder belastningen på de overfyldte veje. Den udvikling vil DSB gerne bidrage til,« siger administrerende direktør i DSB Søren Eriksen.
Der er også godt nyt til kunder, som ikke rejser så tit. I løbet af 2009 vil DSB tilbyde endnu flere billige Orangeprodukter. Derfor kan kunder med evne til langtidsplanlægning i højere grad end nu komme meget billigt af sted, når de kan rejse på tidspunkter uden for myldretiden.
»Vi opfordrer kunderne til at planlægge deres rejse i god tid og til at foretage rejsen på tidspunkter, hvor togene ikke er overfyldte, ved at give dem nogle store rabatter. Det giver mulighed for at rejse billigt, og rejseoplevelsen bliver bedre for alle kunderne, fordi det også tager noget af presset på de eftertragtede afgange,« siger Søren Eriksen.
De eneste, der vil mærke takststigninger til næste år, er ’her og nu’-kunderne, der beslutter sig for at rejse i sidste sekund, eller som sjældent rejser og derfor ikke køber et titurskort.
»Vi vil selvfølgelig gerne have, at de mere flygtige kunder oftere vælger toget og lader bilen stå, når de f.eks. skal besøge familien på den anden side af Storebælt. Derfor opfordrer vi kunderne til at købe et klippekort, hvor prisen på rejsen er markant lavere. Forretningsprincippet er nøjagtigt det samme, som andre virksomheder benytter sig af: Jo mere man køber, desto billigere er det.«
DSB hæver i denne omgang gennemsnitligt priserne med 3,1 procent, mens den generelle pris- og lønudvikling, inflationen, i år ligger på 3,8 procent. Prisstigningen giver sig til udtryk i, at prisen på almindelige enkelte kontantbilletter til Standard og DSB 1’ stiger med 4,6 procent til næste år.
Takstændringerne gælder fjern- og regionaltog uden for Hovedstadsområdet.