Østerport Station - genskabt og smukkere end nogensinde

18. september 2019 kl. 12:14

Østerport Station renoveret

Nyt skifertag. Reetablering af træværk, som det var oprindeligt. Farvearkæologer, der har sikret, at farverne står som i 1897. Nyt terrazzogulv. Ny belysning. Bredere adgangsveje.

Efter to års omfattende renoveringsarbejde er DSB klar til at præsentere en funklende nyistandsat Østerport Station, hvor der er kælet for hver en detalje. Torsdag den 19. september kl. 11:15 slår DSB dørene op og er klar til at tage imod de mange tusinde daglige passagerer.

Administrerende direktør i DSB, Flemming Jensen, siger:

”Jeg ser frem til, at DSB igen kan tage imod kunder på Østerport Station. I mere end to år har vi arbejdet på at restaurere og modernisere hele den fredede station fra gulv til kvist og føre den up to date. Vi står klar med en historisk station, der er renoveret i respekt for fortiden, men samtidig tager højde for de krav, der er til moderne jernbanedrift. Den er blevet gjort lysere, mere tilgængelig med bredere adgangsveje og flere muligheder for at forsyne sig med mad og drikkevarer,” siger Flemming Jensen.

Det er 122 år siden, at den kendte danske jernbanearkitekt Heinrich Wenck byggede denne jernbanearkitektoniske perle på Østerbro i København, og transportminister Benny Engelbrecht siger:

”Det bliver en festdag, når vi skal fejre fortiden, der møder nutiden på en rejse mod fremtiden – altså den tidsrejse på 122 år tilbage i tiden, som Østerport Station har været på de sidste par år. Der vil her blive skabt et nyt centralt knudepunkt i København – et knudepunkt som understøtter attraktiviteten af den kollektive transport. Og en velfungerende kollektiv trafik er et afgørende element i den grønne omstilling. Vi skal have flere danskere til at vælge toget frem for bilen. Især i hovedstadsområdet. Derfor glæder jeg mig meget over den udvikling, Østerport står over for,” siger transportminister Benny Engelbrecht.

Østerport Stations træværk

Østerport Station skulle kun have været midlertidig, men her langt over 100 år senere er stationen ført tilbage til det oprindelige udtryk, og Heinrich Wenck havde sikkert ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig, at stationen skulle ende med at blive Danmarks fjerde største togstation og bidrage til en mere smidig infrastruktur i København.

”Når Cityringen åbner, vil den københavnske Metro ifølge forudsigelserne totalt set skaffe flere passagerer til den kollektive trafik i Hovedstadsområdet, og set i det lys vil DSB sammen med Metroen kunne bidrage til, at der kommer mindre trængsel på de københavnske gader og indfaldsveje. Det er der brug for. Med flere rejsende københavnere, udenbys pendlere og turister kan vi på denne måde sætte et positivt aftryk på klimaregnskabet,” siger Flemming Jensen.

I hele ombygningsperioden har togene kørt som normalt, men kunderne har skullet benytte andre adgangsveje end gennem selve stationen.

Sweco Danmark har været totalrådgiver, og Aarsleff Rail har været hovedentreprenør på projektet.

Det er blandt andet blevet lavet på Østerport Station:

  • Nyt skifertag
  • Nyt terrazzogulv
  • Reetablering af træværk, som det var oprindeligt
  • Nutidens trafikinformation er indpasset i bygningen
  • Opbygning af vægge efter den gamle metode med træ, strå og puds
  • Farvearkæologi har sikret, at det er de originale farver, der er blevet malet med
  • Indretning af butikker, der opfylder de behov, som kunder i dag har ved en togrejse
  • Al teknik og installationer er udskiftet og gemt af vejen, så bygningens fysiske rammer næsten står som oprindeligt
  • DSB´s tunnel under stationsbygningen er totalt istandsat