I årets første ni måneder udgjorde resultat før skat et overskud på 630 mio. kr.
- Stigning i passageromsætning på 3 procent
- 4 procent kundevækst i Fjern- & Regionaltog
- Høj punktlighed fastholdt i S-tog trods sporarbejder, mens punktligheden for Fjern- & Regionaltog har været under pres
- Over 1 mio. unikke brugere af DSB’s app
- EC-togvogne i passagerdrift
- Opjustering af forventet resultat for 2025
Resultat i 1.-3. kvartal
I årets første ni måneder udgjorde resultat før skat et overskud på 630 mio. kr. mod 541 mio. kr. i den tilsvarende periode 2024. Resultatet er positivt påvirket af en stigning i passageromsætningen på 122 mio. kr., hvilket primært skyldes en vækst i antal rejser i landsdelstrafikken. Udviklingen i resultat før skat er herudover positivt påvirket af særlige forhold - blandt andet en efterregulering på 170 mio. kr. vedrørende moms for 2024.
Kundevækst i Fjern- & Regionaltog
I Fjern- & Regionaltog har der været en kundevækst på 4 procent. Væksten er blandt andet skabt gennem målrettet markedsføring og salg af Orange-billetter. I 2025 har antal rejser i landsdelstrafikken sat rekord stort set hver måned.
Sporarbejder påvirker kunder i S-tog
De omfattende sporarbejder på S-togs strækning mod Hillerød skulle have været afsluttet i august, men er forlænget til 23. november. Sporarbejderne har medført færre kunder på strækningen, så det samlede antal rejser i S-tog har ligget lavere end i samme periode sidste år.
”De mange mistede kunder på Hillerød-strækningen kommer ikke tilbage af sig selv. Vi er opmærksomme på, at det vil kræve en stor og målrettet indsats at få dem i S-toget igen efter sporarbejdet.”
Flemming Jensen, administrerende direktør
Stor aktivitet i DSB’s app
De fleste kunder foretrækker at have deres billetter samlet på telefonen fremfor at bruge et fysisk rejsekort. De har taget godt imod både Check ind i DSB’s app og Rejsekort som app.
DSB’s app er blandt andet populær til køb af Orange-billetter. 72 procent af det samlede salg af Orange-billetter i august er således købt via DSB’s app. Det er også typisk via appen, at kunderne køber pladsbilletter.
I løbet af august benyttede 1 mio. unikke brugere DSB’s app, hvor de foretog i alt 2,7 mio. transaktioner.
Punktlighed faldet under sporarbejder
Kundepunktligheden i S-tog er fortsat høj (95,3 procent) og over kontraktmålet. I forbindelse med sporfornyelsen har kundepunktligheden på strækningen til Hillerød været lavere end på de øvrige strækninger.
I Fjern- & Regionaltog lå kundepunktligheden for årets første ni måneder på 73,9 procent og dermed under kontraktmålet. Det hænger især sammen med udfordringer i forbindelse med infrastrukturarbejder i løbet af sommeren.
EC-togvogne i passagerdrift
Efter et omfattende test- og godkendelsesforløb er de nye EC-togvogne blevet godkendt til passagerdrift af Det Europæiske Jernbaneagentur (ERA).
EC-vognstammerne blev testkørt i oktober, og 3. november kørte de første EC-vognstammer i passagerdrift mellem København og Hamborg.

Investeringer
DSB er i gang med flere strategiske investeringer - herunder overgang til en mere bæredygtig kollektiv transport, overtagelse af sektoransvaret for S-banen samt forberedelse til drift med førerløse S-tog. Transitionen af togflåden til mere moderne, elektriske tog med tilhørende nye værkstedsfaciliteter samt den vigtige transformation af S-banen har allerede og vil også i de kommende år påvirke DSB’s regnskab i form af en væsentlig stigning i anlægsaktiver, øget låntagning og meromkostninger til lukning og flytning af aktiviteter - eksempelvis værksteder og rejsekort samt omkostninger til omstruktureringer, udfasning af IT-systemer samt uddannelse mv. Den omfattende transformation vil desuden i en periode medføre et behov for yderligere personale.
Tiltag for højere sikkerhed ved jernbaneoverkørsler i Sønderjylland
På grund af flere hændelser er de relevante aktører - blandt andet Banedanmark, Vejdirektoratet og kommunerne - i gang med at undersøge mulighederne for at iværksætte en række tiltag for at øge sikkerheden ved de jernbaneoverkørsler mellem Sønderborg og Tinglev, der har advarselsanlæg, men ikke bomme.
Oplægget omfatter:
- Opsætning af bomme
- Lukning af fire overgange, indtil der eventuelt kan sættes bomme op
- Brug af togfløjte som advarsel, indtil bomme er på plads, og overgange er lukket
- Beskæring af beplantning for at forbedre udsynet
- Opsætning af nye skilte
- Etablering af rumleriller i vejen
For DSB har kundernes og medarbejdernes sikkerhed altid højeste prioritet. Derfor støtter vi de tiltag, der bliver iværksat for at øge sikkerheden.
Anerkendelse for tryggere stationer
UIC (International union of railways) er en global organisation, der arbejder for at fremme samarbejde og innovation inden for jernbanesektoren. DSB blev i oktober tildelt en pris i den første udgave af UIC Railway Station Awards i kategorien ’Facility Management & Operation’.
Prisen er givet på baggrund af DSB’s helhedsorienterede tilgang til at skabe tryghed på stationerne. Den er en vigtig anerkendelse af vores målrettede arbejde med at skabe trygge og bæredygtige stationer, hvor kunderne føler sig velkomne, trygge og godt hjulpet videre på deres rejse.
Opjustering af forventet resultat
DSB opjusterer forventningen til resultat før skat for 2025 fra 300-400 mio. kr. til 600-700 mio. kr.
”DSB står et solidt sted med højere passageromsætning, fortsat kundevækst i Fjern- & Regionaltog samt mere end 1 mio. brugere af vores app.”
Flemming Jensen, administrerende direktør
Læs hele kvartalsrapporten