Fremtidens tog: Udbud er sat i gang

Udbudsmaterialet til indkøb af nye el-togsæt lander på togproducenternes skriveborde i disse dage. Efter politisk godkendelse har DSB nu udsendt materialet, og så er det op til producenterne at levere deres bedste bud på Danmarks nye tog.

"Med udbuddet tager vi et stort skridt fremad for togdriften til glæde for alle danskere. Moderne elektriske togsæt, elektrificering af hovedstrækningerne og opdaterede spor, skinner og signaler vil give danskerne et markant løft af rejseoplevelsen. I DSB glæder vi os meget til at kunne tilbyde vores kunder denne forbedrede service," siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB, og fortsætter:

"De nye elektriske togsæt skaber forudsætningerne for en fremtidig effektiv drift og økonomisk stærkt DSB".

Opgaven lyder på at levere og vedligeholde cirka 150 el-togsæt, der skal køre regional- og fjerntrafik i Danmark. Togene købes gennem en såkaldt rammeaftale, hvor DSB er forpligtet til at købe minimum 100 togsæt, men har mulighed for at øge antallet, hvis behovet opstår.

Rammebeløbet i udbuddet på 50 milliarder kroner, der dækker muligheden for at købe op til 250 togsæt og fuldt vedligehold af togsættene i 40 år. Den reelle omkostning for DSB vil blive langt lavere, idet der ikke lægges op til at udnytte den fulde option på antal tog.

Udbuddet følger de normale regler for EU udbud og forventes at vare i to år. Det første tog forventes at køre i passagerdrift fra 2024.