DSB har taget initiativ til ankenævn for kollektiv trafik
DSB har taget initiativ til ankenævn for kollektiv trafik
Hvis alt går som forventet, vil der ved udgangen af året eksistere et uafhængigt ankenævn for brugere af bus og tog i Danmark. Det nye ankenævn vil give passagererne i den kollektive trafik mulighed for at gå videre med deres klage, hvis de ikke er tilfredse med den afgørelse, som det berørte trafikselskab selv har truffet.
På DSB’s initiativ er foreløbig Forbrugerrådet, Arriva og DSB blevet enige om at oprette et uvildigt ankenævn for togrejser i Danmark. Herudover er det aftalt med de regionale trafikselskaber at drøfte muligheden for, at ankenævnet også skal omfatte rejser med bus. Dette spørgsmål tages der stilling til i slutningen af maj, hvorefter den endelige afgrænsning af ankenævnets sagsområde samt den konkrete sammensætning af nævnet kan forhandles på plads.
”Med et uafhængigt ankenævn ønsker vi at give det at rejse med kollektiv trafik et yderligere kvalitetsstempel. Dermed kan vi bl.a. understrege over for vores kunder, at DSB har en ægte interesse i at leve op til den varedeklaration, som fx rejsetidsgarantien er udtryk for”, siger salgsdirektør Bjørn Wahlsten.
Forbrugerrådet er godt tilfreds med DSB’s initiativ. Karsten Kolding, afdelingschef i Forbrugerrådet, siger: ”Vi er meget, meget positive overfor DSB’s tiltag for at skabe en regulær klagemulighed, der dækker hele den kollektive trafik. I en turbulent tid, hvor branchen er præget af liberalisering og omstrukturering, er der brug for nye værktøjer for at holde forbrugerfanen højt”