DSB etablerer flere parkeringspladser på en række stationer på Sjælland

DSB etablerer flere parkeringspladser på en række stationer på Sjælland

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
20. april 2007 kl. 12:20

DSB har i de senere år set en glædelig vækst i antallet af kunder, der parkerer bilen ved stationer. På mange stationer har der været god plads til bilparkering, men på en række stationer er udnyttelsen nu så stor, at DSB har valgt at forbeholde sine parkeringspladser for kunder, der rejser videre med toget. Selve parkeringen er gratis for DSB’s kunder.


DSB søger løbende at udnytte sine ledige arealer i nærheden af stationerne til parkeringspladser. DSB er også til stadighed i dialog med kommunerne om mulighed for at kommunale arealer kan indgå i en udvidelse af parkeringen.


50 parkeringspladser mere i Roskilde i 2007
I Roskilde har DSB i 2006 udvidet P-arealet med godt 60 pladser og der planlæg¬ges yderligere godt 50 pladser i 2007. Disse pladser anlægges på nedlagte læsseramper og i samarbejde med kommunen på arealet omkring det gamle pakhus. Der vil så være ca. 400 stationsnære parkeringspladser ved Roskilde Station. Hverken kommunen eller DSB råder herefter over ledige arealer ved stationen, og DSB vil derfor ikke have flere muligheder for at anlægge P-pladser i terræn på eget areal.
Ved stationen i Trekroner planlægger Roskilde Kommune udvidelse af forpladsen ved Trekroner Station både for bil- og cykelparkering. For mange vil der her være et alternativ til parkering ved stationen i Roskilde.


DSB anlægger 30 nye parkeringspladser i Ringsted i 2007
Parkeringspladserne ved Ringsted Station har i lang tid været overbelastet. For nogle år siden udvidede Ringsted Kommune og DSB parkeringen ved siden af busterminalen. Denne udvidelse afhjalp i en kort periode behovet for stationsnær bilparkering, men dermed var udvidelsesmulighederne på denne side af stationen også udtømt.


DSB går nu i gang med at anlægge yderligere godt 30 parkeringspladser på et ubenyttet areal ved det gamle pakhus syd for stationen. Der vil være 8-10 minutters gang for kunderne, der skal gå via Næstvedvej langs Jernbanevej for at komme til perronerne.


Sideløbende vil DSB gå i dialog med de øvrige brugere af arealer ved pakhusene for at finde mulighed for at få frigjort yderligere areal, som fremover kan bruges til bilparkering.


DSB har fokus på parkering
DSB er ligeledes i dialog med kommunerne en større udvidelse af parkering i Sorø, Vordingborg og Espergærde samt mindre udvidelse i 2007 på stationer som Glumsø, Lundby og Tølløse.


I Næstved er parkeringsarealet udvidet i de seneste år, og her er der endnu ledige pladser.


Mulighederne for at tilbyde DSB’s kunder parkering har DSB’s fulde bevågenhed. DSB indviede store parkeringspladser i Fredericia i 2005 og i Skanderborg i 2006, og i Nyborg er parkeringsarealet flere gange udvidet for at modsvare kundetilstrømningen.