DSB bestiller yderligere 50 IC5-togsæt
26. juni 2025 kl. 13:18
Kundevækst og større efterspørgsel på togrejser betyder, at DSB bestiller yderligere 50 IC5 togsæt. DSB indgik i 2021 en aftale med Alstom om leverance på 100 togsæt, men med mulighed for yderligere togsæt. Det er den option DSB nu udnytter.
Fra 2027 kan kunderne forvente at køre med de kommende IC5-tog, der lige nu er ved at blive produceret af Europas største togproducent, Alstom.
"Med denne beslutning bekræfter vi vores ambition om at opbygge en pålidelig, fremtidssikret elektrisk flåde for Danmark. Vi er stadig overbeviste om, at Alstom og IC5-togene vil levere den kvalitet, konsistens og komfort, som vores passagerer forventer,” fortæller direktør Strategi & Togmateriel, Jürgen Müller.
Indkøbet af IC5 er det hidtil største togindkøb i danmarkshistorien. Som en del af kontrakten skal Alstom stå for vedligeholdelsen af IC5-togene på to nye værksteder, der opføres i Aarhus og København. Med aftalen bliver der nu lagt indkøb og vedligehold af 50 yderligere togsæt til en kontrakt, der i forvejen udgjorde over 20 milliarder kroner.
De første togsæt kommer til Danmark i løbet af 2025, hvor de skal testkører på danske togskinner. Efter kvalitetstjek og myndighedsgodkendes skal DSB-personale gennemføre træning i togsættene, inden de kan sættes i passagerdrift.
IC5 erstatter DSB’s aldrende dieseltog, der – i takt med elektrificeringen af jernbanenettet i Danmark – udfases frem mod 2030 således, at DSB’s togflåde bliver 100% elektrisk.
Det nye IC5-tog er bygget op omkring produktionsplanformen Coradia Stream, der allerede er i passagerdrift i blandt andet Italien og Holland. Der er altså tale om en velafprøvet togplatform, der har kørt på de europæiske jernbaner i flere år. I IC5-udgaven er Coradia Stream vil være tilpasset til danske krav og designtraditioner.
Fakta om DSB’s indkøb af togsæt, vogne og lokomotiver:
DSB investerer i en omfattende fornyelse af togflåden. Den skal i løbet af de kommende år transformeres fra at bestå primært af aldrende dieseldrevne togsæt til være opbygget af moderne elektriske og mere klimavenlige togsæt og lokomotiver.
Udover de åbenlyse miljøgevinster og en bedre passagerkomfort vil færre, ensartede og elektriske togtyper give øget driftsstabilitet og færre driftsomkostninger.
Nedenfor er en tidslinje over de vigtigste milepæle i fornyelsen af togflåden:
- 2018: DSB bestiller de første 26 EB-lokomotiver hos tyske Siemens med option på yderligere 16.
- 2020: DSB bestiller 8 EuroCity-vognstammer hos spanske Talgo. De første 3 EB-lokomotiver leveres – og sættes i passagerdrift.
- 2021: DSB bestiller 100 elektriske IC5-togsæt på Coradia Stream platformen hos den internationale togproducent Alstom.
- 2022: I alt 42 elektriske EB-lokomotiver er godkendt og leveret.
- 2023: DSB bestiller yderligere 8 EuroCity-vognstammer hos Talgo og udvider ordren med 16 styrevogne.
Designet på IC5 låses og produktionen påbegyndes.
DSB sender fremtidens fuldautomatiske S-tog i udbud.
De første EuroCity-togvogne ankommer til Danmark. - 2025: EuroCity sættes i passagerdrift.
DSB bestiller yderligere 50 IC5-tog, hvilket bringer den samlede ordre op på 150.
Første IC5 testkøres i Danmark. - 2027: IC5 er i passagerdrift