DSB accepterer bøde fra Forbrugerombudsmanden

DSB accepterer bøde fra Forbrugerombudsmanden

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
21. december 2010 kl. 08:30

DSB beklager sms til kunder, der fejlagtig blev udsendt den 2. juli i år.

Forbrugerombudsmanden har besluttet, at DSB skal have en bøde på 800.000 kr. fordi DSB den 2. juli ved en fejl har sendt en sms ud til et større antal kunder med tilbud om at købe et sms-klippekort. Det var DSB S-tog, der på vegne af Hovedstadsområdets trafikselskaber ved en fejltagelse sendte en sms ud til kunder, der ikke havde fået mulighed for at frabede sig sms-tilbuddet.

DSB har tidligere i en pressemeddelelse beklaget over for de kunderne, der har modtaget en sms fra DSB og har under hele forløbet bidraget aktivt til oplysning af sagen.

”DSB var straks vi blev opmærksom på fejlen i dialog med Forbrugerombudsmanden om sagen. Vi har naturligvis ændret vores procedure, så vi fremover sikrer at DSB’s sms-markedsføring er i overensstemmelse med lovgivningen,” siger chefjurist i DSB, Kim Munch Lendal.

I pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden fremhæves DSB’s samarbejdsvilje gennem hele sagen som en formildende omstændighed:

”Forbrugerombudsmanden har lagt vægt på, at der er tale om et stort antal udsendte sms-beskeder, men samtidig, at udsendelsen alene har fundet sted én enkelt dag over for kunder, at DSB S-tog aktivt har medvirket til sagens oplysning, og at DSB S-tog straks efter udsendelsen foretog en række tiltag for at sikre, at fejlen ikke kunne ske igen,” skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

I DSB er man rigtig ærgerlig over sagen. ”Det har aldrig været intentionen at sende sms’er ud til kunder, der ikke har ønsket det.

”Der er tale om en enkelt svipser, hvor udsendelsen desværre ikke helt lever  op til kravene til elektronisk markedsføring. Det beklager DSB. Det er heldigvis kun få kunder, der har reageret negativt på vores fejl. Vi er alligevel rigtigt ærgerlige over forløbet, idet DSB som ansvarlig virksomhed naturligvis skal overholde gældende lovgivning,” siger Kim Munch Lendal.

DSB har formuleret en instruks om udsendelse af elektronisk markedsføring, som er rundsendt til samtlige marketingmedarbejdere i DSB.

For mere information kontakt:
DSB Kommunikation 2468 0000