DSB 1' får stillezone

DSB 1' får stillezone

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
24. august 2007 kl. 09:11


Ligesom behovet for at udnytte tiden effektivt er eftertragtet, er stilhed en luksusvare, som mange danskere i dag er villige til at betale for. De valgmuligheder kan DSB nu i endnu højere grad tilbyde sine kunder.
Fra mandag den 27. august kan kunderne benytte sig af et nyt DSB 1' koncept med flere zoner, afhængig af deres behov på rejsen.


DSB 1´ stillezone - er for dem, der har brug for fred og ro til arbejde, fordybelse eller afslapning.


DSB 1' - er for dem, der vil holde møde, tale i telefon eller samtale undervejs.


Kunderne har længe efterspurgt valgmuligheden, og efter nedlæggelsen af rygeaf-snittene i IC3 har det kunnet lade sig gøre.

Konceptet med de to zoner er et led i en større udvikling af DSB 1' til et endnu bedre kvalitetsprodukt, der i høj grad henvender sig til den kvalitetsbevidste forbruger. Samtidig investerer flere og flere virksomheder i deres medarbejderes generelle velvære, og her kan toget være stedet, hvor medarbejderne har tid til at genoplade batterierne ved afslapning eller som reel arbejdstid med møder eller telefonsamtaler.


75 procent af DSB 1' billetter er betalt af den rejsendes arbejdsgiver, og det er også fra virksomhederne, at DSB forventer den største vækst i antallet af nye kunder. Den generelle økonomiske vækst i samfundet har nemlig betydet en større efterspørgsel på premiumprodukterne.  Og siden 2000 er det private forbrug i Danmark steget med 16 procent.


Det nye koncept for DSB 1' er derfor blevet til i harmoni med en verden, hvor den moderne forbruger konstant stilles over for adskillige muligheder, og hvor der er et marked for at udnytte tiden effektivt i næsten alle aspekter af vores dagligdag. Det er vurderingen fra Erica Skafdrup Hornemann, der er forretningsudvikler i DSB og udviklingsansvarlig for DSB 1's nye koncept.


» I dag har vores tid utrolig stor værdi. Alt er blevet muligt, og vi vil det hele - men har stadig kun 24 timer til rådighed i døgnet. DSB kan være med til at gøre tiden meningsfuld for kunden på DSB 1', så de kan bruge den i lige præcis den zone, der svarer til deres aktuelle behov.«


Salgsdirektør i DSB, Bjørn Wahlsten, er også sikker på, at den nye valgmulighed bliver populær.


»Med opdelingen af DSB 1' i to zoner tilbyder vi kunderne et rigtig godt produkt. Tid er ofte en mangelvare i dag, og med en behagelig togrejse, hvor servicen er god, vil folk føle, at de pludselig får foræret nogle timer, mens de lader sig trans-portere frem til deres bestemmelsessted.«


Efterspørgslen på pladser i de forskellige zoner følges tæt og kan ved hjælp af et nyt informationssystem hurtigt imødekommes. Systemet, der er standard i IC4-togene, er blevet integreret i IC3-togene, så gavldisplayene i toget kan vise, hvil-ken zone man befinder sig i. Der er tale om såkaldt dynamisk skiltning, der gør det langt nemmere at sammensætte togets pladser ud fra efterspørgsel, f.eks. ved at lave flere hvilepladser i aften- og nattogene eller have færre familiepladser i pendlertogene.