Drop mønterne – køb billet til tog, metro og bus med din mobil

23. januar 2009 kl. 10:00

Hovedstadsområdets trafikselskaber indfører SMS-billet i dag:

Fra i dag er det endnu lettere at hoppe ombord på bussen, toget eller metroen i hovedstadsområdet. Nu kan man nemlig købe sin billet via SMS.

Fra i dag er det endnu lettere at hoppe ombord på bussen, toget eller metroen i hovedstadsområdet. Nu er det nemlig ikke længere nødvendigt at have småpenge eller dankort på lommen, når billetten skal købes. En mobiltelefon og en sms er alt, hvad der nu skal til for at kunne sætte sig godt til rette i bus, tog og metro i hovedstadsområdet. Det er hovedstadsområdets trafikselskaber, DSB, DSB S-tog, Metroselskabet, Movia og DSBFirst, der står bag de nye SMS-billetter. Også strækninger drevet af Regionstog og Lokalbanen er omfattet af tilbuddet.

De fleste af os har prøvet det. Haft behov for hurtigt at kunne hoppe på S-toget, bussen eller metroen, men ikke haft rede penge på lommen til at købe en billet – eller haft tid til at stå i kø ved billetautomaten. Den slags kvaler er ovre fra i dag. Hvad enten man skal med tog, bus eller metro rundt i hovedstadsområdet, så er det fra i dag muligt at købe sin billet via sms – også til cyklen, hvis den skal med.

”Vi er rigtig glade for, at vi nu kan tilbyde vores kunder at købe billetter via deres mobiltelefon. SMS-billet er et konkret resultat af det store arbejde, vi dagligt lægger i at gøre det endnu lettere og enkelt at benytte sig af den kollektive trafik. Vi er overbeviste om, at det vil tiltrække endnu flere kunder til bus, tog og metro, at man nu kan slippe for at skulle have rede penge på sig for at købe en billet,” siger Niklas Marschall, der er salgsdirektør hos DSB S-tog, på vegne af hovedstadsområdets trafikselskaber.

Enkelt og ligetil at købe SMS-billet At købe en SMS-billet kræver blot, at man sender en sms til 1415 med oplysninger om, hvor man rejser fra, og hvor mange zoner, man vil rejse. Ønsker man f.eks. at tage fra Nørreport til Lufthavnen, skriver man Nørreport 3 (for 3 zoner) v (for voksen) og sender til 1415. Det er hurtigt klaret, og når købet er blevet bekræftet, er man klar til at hoppe ombord og vise mobiltelefonen frem ved billetteringen.

40 procent skal være SMS-billetter Hos hovedstadsområdets trafikselskaber har man store forventninger til SMS-billet.Målet er at flytte 40 procent af kontantbilletkøbene over til SMS-billetter på sigt.

”Der er flere end 6,5 millioner mobilabonnementer i Danmark, og det er efterhånden mere almindeligt at have en mobiltelefon end småpenge på sig. Samtidig er mobilhandel på kraftig fremmarch herhjemme, så derfor har vi en klar forventning om, at eksisterende og nye kunder vil tage SMS-billetterne til sig, og at vi over tid kan nå vores mål om at flytte 40 procent af salget af kontantbilletter over til SMS-billet, ” slutter Niklas Marschall.

For yderligere information om SMS-billet, se http://www.1415.dk eller kontakt os: Niklas Marschall, Salgsdirektør S-tog, via DSB Kommunikation, tlf. 33 54 42 22 Kåre Møller Madsen, pressekoordinator Metroselskabet, tlf. 72 42 45 31 Anette Haugaard, Salg og markedschef, Trafikselskabet Movia, tlf. 36 13 18 00 Morten Tjerrild, kommunikationsansvarlig, DSBFirst, tlf. 24684114.
Med venlig hilsen DSB, DSB S-tog, Metroselskabet, Movia og DSBFirst

DSB Kommunikation 3354 4222