Dagens arbejdsnedlæggelse var overenskomststridig

01. april 2019 kl. 16:52

Arbejdsretten fastslog i dag i et hasteindkaldt møde, at arbejdsnedlæggelsen blandt dele af DSB’s kørende personale her til morgen var overenskomststridig. Samtidig blev Dansk Jernbaneforbund pålagt at sikre, at medarbejderne genoptager arbejdet og sikre, at arbejdet forbliver normaliseret.

"Jeg vil gerne beklage overfor vores kunder, at de endnu en gang har fået deres hverdag forstyrret af overenskomststridige arbejdsnedlæggelser. Vores vurdering er, at den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse har berørt 450-500.000 rejser. Derfor noterer jeg mig også med tilfredshed, at Arbejdsretten har kendt arbejdsnedlæggelsen overenskomststridig og jeg forventer, at Dansk Jernbaneforbund fremadrettet aktivt vil medvirke til at holde arbejdet normaliseret,” siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB og fortsætter:

”Det er i strid med spillereglerne på det danske arbejdsmarked at nedlægge arbejdet, fordi man er utilfreds med forhandlinger om lokalaftaler. Uenigheder skal netop løses gennem forhandling, det nytter ikke at tage vores kunder som gidsler. DSB er gennem forhandling blevet enige med Dansk Jernbaneforbund om en lokalaftale om tillidsrepræsentanter. Vi er også blevet enige om arbejdstidsaftaler for to ud af tre områder blandt det kørende personale, og vi var godt i gang med konstruktive forhandlinger om arbejdstiden for lokomotivførerne på Fjern- & Regionaltog, da Dansk Jernbaneforbund afbrød forhandlingerne ,” siger  Flemming Jensen, der understreger at DSB er villige til at inddrage f.eks. Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation i de videre forhandlinger.

Arbejdsretten tager først på et senere tidspunkt stilling til, om de medarbejdere, der har deltaget i den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse, skal pålægges en bod.