Kvartalsregnskabsmeddelelse fra DSB: Oprydning i DSBFirst Øresund

Kvartalsregnskabsmeddelelse fra DSB: Oprydning i DSBFirst Øresund

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
25. maj 2011 kl. 12:44

Koncernens resultat før skat udgør et underskud på 18 mio. kr. sammenlignet med et overskud på 22 mio. kr. i det tilsvarende kvartal i 2010. Underskuddet skyldes dels konsulent- og revisionsomkostninger vedrørende oprydningen i DSBFirst Øresund, dels afskedigelsesomkostninger samt opstartsomkostninger i de nye operationer. Resultatet er dog også påvirket af en række positive faktorer, herunder flere kunder i S-tog samt effekten af de igangsatte effektiviseringer og besparelser.

Resultatet er desuden påvirket af en indregning på 51 mio. kr. af de hensættelser og nedskrivninger på i alt 725 mio. kr. som blev indregnet i årsregnskabet for 2010. Resultatet i DSBFirst Øresund har herefter en neutral effekt på resultat før skat i koncernregnskabet for DSB for 1. kvartal 2011. Hensættelsen udgjorde pr. 31. december 2010 422 mio. kr. Desuden blev der foretaget nedskrivninger for 303 mio. kr. Den resterende bogførte værdi af hensættelserne udgør herefter 371 mio. kr. pr. 31. marts 2011.

Status på undersøgelser vedrørende DSBFirst Øresund
DSB og Transportministeriet har iværksat en række undersøgelser og analyser af både økonomien i DSBFirst Øresund, af forholdene omkring Helgoland-transaktionen samt nye procedurer for koncernintern handel i DSB. Dette arbejde omfatter også eventuelle statsstøtte forhold og er ikke tilendebragt. DSB er sam-tidig i gang med en fortsat effektivisering af DSBFirst Øresund samt forhandlinger med trafikudbyderne og FirstGroup omkring en mere holdbar model for trafikken på Kystbanen og på den svenske del af Øresundstrafikken.

Flere kunder og bedre rettidighed
På trods af et stort mediepres på DSB arbejder medarbejderne stadig målrettet på at sikre en god kundeoplevelse. Således er der i 1. kvartal 2011 et rekordstort antal kunder i togene samtidig med, at rettidigheden er forbedret væsentligt.  

I Fjern- & Regionaltog er antallet af forsinkelser faldet med næsten 20 procent i forhold til 1. kvartal 2010 og udgjorde 9,8 procent (11,9 procent). Den flotte udvikling er resultatet af en fortsat fokuseret indsats på at forbedre den generelle rettidighed. Antallet af forsinkelser er i S-tog faldet med 31 procent til 4,4 procent i forhold til 1. kvartal 2010. Både S-tog og Fjern- & Regionaltog har i hele 1. kvartal 2011 haft færre forsinkelser end de fast-satte mål i trafikkontrakterne.

DSBFirst Øresunds danske operatørrettidighed var på 98,8 procent i 1. kvartal 2011. Samtidig var den svenske operatørrettidighed på 99,9 procent.

Flere kunder i togene
DSB havde 53 mio. kunder i 1. kvartal 2011, inklusive de nye operationer i Tyskland og i Sverige. Antallet af kunder på det danske marked steg med 5 procent, hvilket skyldes en vækst på 7 procent flere kunder i S-togstrafikken. Heraf kan 3 procentpoint henføres til flere kunder på strækninger som har været præget af spor-spærringer i 2010 og 2011.

Med over 25 mio. kunder havde S-tog det bedste kvartal i over 20 år. Samtidig har Fjern- & Regionaltog transporteret 2 procent flere kunder i forhold til sidste år, hvilket primært skyldes flere lange rejser på tværs af landet. Udviklingen skyldes den flotte rettidighed og de seneste års kundetiltag, eksempelvis Gratis Cykel og Shopping-søndage med S-tog samt nye pris- og servicekoncepter som eksempelvis Orange og WildCard.

DSBFirst i Danmark har haft en kundevækst på 2 procent i 1. kvartal 2011.

IC4-status
DSB indsatte de første dobbeltkoblede IC4-togsæt i januar 2011. DSB har efterfølgende konstateret, at togsættenes kvalitet og driftsstabilitet ikke på nuværende tidspunkt lever op til forventningerne og dermed ikke er på et niveau, som DSB og DSB’s kunder kan være tjent med. DSB skærper derfor sit fokus på, at de resterende leverancer fra AnsaldoBreda lever op til de fastsatte kvalitetskrav. Der er igangsat en uvildig analyse med henblik på at afdække, hvordan driftsstabiliteten på IC4 togene kan forbedres. Sideløbende hermed undersøges hvilke juridiske handlemuligheder DSB har i aftalerne med AnsaldoBreda. AnsaldoBreda har med udgangen af april 2011 leveret 42 IC4-togsæt, hvoraf de 28 er 2. generations togsæt.

Øget effektivisering
I 2011 er der igangsat en række nye projekter med henblik på at tilpasse virksomheden til den økonomiske situation, herunder ansættelsesstop og løntilbageholdenhed på tværs af DSB og en markant reduktion af konsulentforbruget. Målet er en samlet besparelse på i størrelsesordenen 300 mio. kr. med helårseffekt i 2012. 

Forventninger til 2011
DSB-koncernens resultat før skat forventes i 2011 at blive i størrelsesordenen 200-250 mio. kr., eksklusive omkostninger til eventuelle restruktureringer samt eventuelle ændringer i hensættelse vedrørende DSBFirst Øresund. Avance ved salg af ejendomme forventes at udgøre 140 mio. kr. og AnsaldoBreda rabatter 70 mio. kr. Ved årsregnskabets aflæggelse for 2010 forventedes et resultat på 300 mio. kr. Ændringen skyldes primært omkostninger i forbindelse med de iværksatte undersøgelser vedrørende DSBFirst Øresund og leje af dobbeltdækkere som følge af forsinkelse i IC4 leverancen.

Læs regnskabet her

Med venlig hilsen

DSB Kommunikation