Udtalelse fra DSB's bestyrelse om risiko for statsstøtte i DSBFirst

Udtalelse fra DSB's bestyrelse om risiko for statsstøtte i DSBFirst

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
09. april 2011 kl. 17:09

På et ekstraordinært møde i DSBs bestyrelse i dag har Kammeradvokaten mundtligt forelagt en foreløbig vurdering af den undersøgelse, som Transportministeriet har bedt om.

Kammeradvokaten har oplyst, at der ifølge de foreløbige vurderinger er væsentlige statsstøtte-retlige problemstillinger i forholdet mellem DSB og DSB First.

DSBs bestyrelse har ikke tidligere været bekendt med risikoen for statsstøtte i forhold til det løbende mellemværende mellem DSB og DSB First samt den anvendte rentesats, der er fastsat i henhold til DSBs vedtægter.

Med disse nye oplysninger og vurderinger, der er fremkommet efter fremlæggelse af årsregnskabet den 18 marts , må DSBs bestyrelse forudse, at der vil være et betydeligt driftsunderskud i DSB First i 2011. Dette forstærkes yderligere af et større driftsunderskud i årets første måneder i DSBFirst.

På den baggrund har bestyrelsen i DSB besluttet, at der i DSBs årsregnskab for 2010 hensættes et betydeligt beløb til betaling af tab på kontrakt og eventuelle tilbagebetalingskrav i forbindelse med statsstøtte.

DSBs ledelse og revisorer er i færd med at indarbejde de nødvendige konsekvenser i årsregnskabet.

DSBs bestyrelse og ledelse vil nu drøfte situationen med DSB First, First Group og trafikkøberne med henblik på snarest muligt og inden for tre måneder – når sagen er belyst i sin helhed -  at finde en løsning.

Det er vigtigt at understrege, at togdriften på Øresundstrafikken naturligvis fortsætter uændret i regi af DSB First., indtil en bedre og mere økonomisk holdbar model til gavn for kunderne er fundet.