Udsigt til koldere vejr resten af ugen

Udsigt til koldere vejr resten af ugen

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
16. juli 2007 kl. 16:52

Ifølge DMI er der resten af ugen udsigt til ustadigt vejr og temperaturer under 25 grader.

Vejret er vigtigt for DSB. Når lufttemperaturen overstiger 25 grader, varmer solen skinnerne op. Når temperaturen i skinnerne overstiger 40 grader, sætter Banedanmark af sikkerhedshensyn mange steder hastigheden ned til 80 km/t. Det forårsager forsinkelser og aflysninger af DSB's tog, der normalt kører op til 180 km/t.

Det er typisk mellem kl. 10 og kl. 20 på varme dage, at det er nødvendigt at sænke hastigheden.

Banedanmark varsler altid en hastighedsnedsættelse på grund af varmen dagen i forvejen inden kl. 10.

DSB forventer sammenlagt mellem 15 og 25 varme dage i 2007.

Særkøreplan tager højde for varmen
DSB har med sommerens særkøreplan, der trådte i kraft 1. juli, forsøgt at tage højde for vejrfænomenet, populært kaldet solskinner, ved at køre færre og langsommere tog uanset vejret alle dage frem til 26. august.

"På den måde undgår vi at skulle forsinke og aflyse tog i sidste øjeblik, og vores kunder ved, hvad de kan regne med," siger trafikchef Erik Christensen.


Nødkøreplan kun på varme dage
På tre strækninger har DSB dog valgt særkøreplanen fra.


De tre strækninger er: Mellem Fredericia og Aalborg, på Lille Syd mellem Roskilde, Køge og Næstved og på S-banen. I stedet kører togene på de tre strækninger efter en særlig nødkøreplan, der træder i kraft på varme dage.


Rejsetidsgaranti og mere information
DSB og DSB S-tog beklager forsinkelserne og aflysningerne og anbefaler kunder, der skal nå noget vigtigt, at tage et tidligere tog.

På de varme dage gælder DSB Rejsetidsgaranti som normalt, og kunder tilmeldt DSB Pendler Rejsetidsgaranti får ekstraordinært refunderet 10 procent af prisen på deres månedskort for juli og august.

Information om trafikken lige nu finder du på dsb.dk og DR tekst-tv side 471/472, ligesom du altid er velkommen til at kontakte DSB på 70 13 14 15, hvor der er døgnåbent.




Særligt om trafikken mellem Fredericia og Aalborg
Den langsomme kørsel ved 80 km/t mellem Fredericia og Aalborg forårsager forsinkelser på op til en time og gør, at kunderne risikerer at miste deres forbindelser til andre tog og busser. DSB har derfor valgt at køre efter en særlig nødkøreplan på varme dage og efter den normale køreplan på kolde dage.


"Lagde vi en time til rejsetiden alle dage uanset vejret, ville kunderne flygte ud af togene," siger Erik Christensen.


For at undgå at forsinkelserne stiger time for time, kører InterCity- og InterCityLyn-togene kun til Aalborg. Her bruger vi den overskydende tid, som det normalt ville tage at køre til Lindholm eller Frederikshavn, til at indhente forsinkelsen, så turen tilbage til København kan starte rettidigt.


Kunder, der rejser til stationerne nord for Limfjorden, skal skifte til regionaltog, der afventer InterCity- og InterCityLyn-togene i Aalborg.



Særligt om Lille Syd mellem Roskilde, Køge og Næstved
På Lille Syd kører togene i et lukket kredsløb, og det er derfor muligt at foretage ændringer med få timers varsel. DSB har derfor valgt at køre efter en særlig nødkøreplan på varme dage og efter den normale køreplan på kolde dage.

"Til sammenligning er trafikken på eksempelvis Nordvestbanen og Sydbanen langt mere kompleks, fordi vi af hensyn til effektiviteten, kører det som én produktion. Vi kører med samme slags tog på begge strækninger, og vi har flere dage i forvejen planlagt klargøring, kørsel og eftersyn for hvert enkelt tog. Det er vanskeligt at lave om på med kort varsel uden at det får mærkbare konsekvenser i form af forsinkelser og aflysninger," forklarer Erik Christensen.

På de varme dage aflyser DSB hvert andet tog på Lille Syd, sådan at der kun kører ét tog i timen. Togene på varme dage kører i de sædvanlige minuttal, 38 fra Roskilde og 27 fra Næstved, som kunderne kender og som passer med andre tog og busser.

Det er nødvendigt at aflyse halvdelen af togene på Lille Syd for at undgå, at der opstår kødannelse. Kødannelsen opstår typisk på enkeltsporede strækninger, hvor modkørende tog skal passere hinanden på halvvejen. Hvis det langsomtkørende tog fra Næstved er forsinket, forsinker det det modkørende tog fra Roskilde, og så opstår der hurtigt kødannelse længere ude på strækningen.




Særligt om S-togene
På S-banen kører togene med forsinkelser på 3-4 minutter. Det er væsentligt for de kunder, der skal nå videre med andre tog eller busser.