TRIT tager tid på toget

TRIT tager tid på toget

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
02. juni 2004 kl. 12:00

Fra mandag morgen har de rejsende på hovedstrækningen mellem København og Aalborg kunnet drage nytte af DSB’s informationstavler, der giver præcis information om, hvornår togene ankommer, og i hvilken rækkefølge vognene kører til perron.


Informationstavlerne er en del af DSB’s nye elektroniske informationssystem TRIT, der kommunikerer via satellit, radio- og telekommunikation, så de altid kan give kunderne præcise informationer om togenes ankomsttider og eventuelle forsinkelser.


På Valby Station møder vi projektleder Torben Pless, der er ansvarlig for opstillingen af informationssystemet. Selvom TRIT kun har været tændt et par timer, har han allerede forslag til forbedringer.


Eksempelvis forslår han, at rulleteksterne på informationstavlerne, der omtaler togenes endestation frem for de tognumrene fra DSB’s interne køreplan.


”Det er jo de færreste der ved, at RØ 4524 kører til Kalundborg, så det er en af de ting, vi bliver nødt til at rette,” siger han.


På Valby Station har DSB valgt at opstille en enkelt informationstavle et halvt hundrede meter nede af perronen. Og det er måske ikke den mest hensigtsmæssige placering, når nu de fleste af passagererne vælger at klemme sig sammen oppe i den anden ende af perronen.


”Det kan godt være, at vi bliver vi nødt til at flytte nogle tavler nogle steder og sætte flere op andre steder, men det er alt sammen noget, som vi følger op på i den kommende tid,” forklarer Torben Pless.


Fakta:
•TRIT er en forkortelse for ”Tele og Radioinformationssystem i Tog”. Systemet kommunikerer med togene via radio, satellit og mobiltelefoni, så det hele tiden er i stand til at oplyse om togenes præcise ankomsttid og vognenes rækkefølge.


•TRIT fungerer på følgende stationer: Valby, Ringsted, Sorø, Slagelse, Korsør, Nyborg, Middelfart, Esbjerg, Horsens, Kolding, Skanderborg, Hadsten, Langå, Randers, Hobro, Arden, Skørping, Aalborg.


•Fra 1. oktober aktiverer DSB informationstavlerne i Roskilde og Høje Taastrup.


•Og fra foråret 2004 kommer systemet til Østerport, Nørreport, Københavns Hovedbanegård, Københavns Lufthavn, Kastrup, Næstved, Nykøbing Falster, Odense, Fredericia, Vejle, Århus, HErning, Hobro og Struer.