Toget giver bilen mere baghjul

Toget giver bilen mere baghjul

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
08. september 2010 kl. 07:00

Flere og flere danskere sætter sig til rette i et DSB-tog. Og samtidig lader stadigt flere bilnøglen bliver hjemme, viser helt friske tal fra Vejdirektoratet. 

I sidste uge fremlagde DSB sit halvårsregnskab, der blandt andet viste, at i nærheden af 98 millioner kunder har løst billet til DSB i årets første seks måneder, mod cirka 95 millioner kunder i samme periode sidste år. Hele 2,4 millioner – eller tre procent – flere kunder som samtidig er det højeste antal, DSB nogensinde har haft på et års første to kvartaler. Fremgangen skal ses i lyset af, at Vejdirektoratet netop har offentliggjort tal, der beretter om, at den samlede biltrafik i Danmark er faldet hele 2,3 procent i 1. halvår sammenlignet med 1. halvår 2009. Dermed er biltrafikken næsten uafbrudt faldet siden juni 2008.

»Vi glæder os selvfølgelig meget over at vores markedsandele stiger i forhold til bilens, for når kunderne løser billet hos DSB, gavner det både virksomheden, samfundet og klimaet. Og det er virkelig positivt, at markant flere danskere er blevet fortrolige med, at toget er et økonomisk og klimavenligt alternativ til bilen,« siger DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen.

Den vigtige tid
Han peger på flere forklaringer på togets fremgang på bekostning af bilen: Togene kører generelt godt og til tiden, skinnekvaliteten og dermed rejseoplevelsen i hele landet er blevet bedre, DSB er blevet markant bedre til at markedsføre togets bæredygtige kvaliteter, og endelig har befolkningen i krisetider en tendens til at fravælge dyre produkter som biler og i stedet søge mod billigere alternativer.

»Samtidig bliver tiden stadig vigtigere for os alle sammen. Der er mere pres på vores tid, som betyder mindre frirum for den enkelte. Og når du sidder i toget reducerer du spildtiden. Toget har nemlig den fordel, at man befinder sig i et frirum, hvor man kan gøre nærmest, hvad man vil. I toget kan du tillade dig at lukke øjnene og slappe af. Eller du kan arbejde, se film, være på internettet eller læse. Du kan ikke på samme måde udnytte tiden i en bil, som typisk er ren spildtid,« forklarer Søren Eriksen.

Nye produkter tiltrækker nye kunder
Nye, flere og billigere produktyper hos DSB spiller ifølge direktøren også ind på togets medvind:

»Hele innovationsdelen omkring vores produkter rykker meget ved DSB’s salg. Vi har blandt andet formået at appellere til nogle nye kundegrupper ved hjælp af for eksempel Familie-, Sommer og Orangebilletterne. Mange af de kunder, som køber de nye billettyper, bruger typisk ikke toget som pendlertransportmiddel til daglig. Forhåbentlig får de en rejseoplevelse med DSB, der gør, at de vælger toget næste gang, de skal af sted. Så de mange nye produkter er med til at præsentere DSB over for kundegrupper, der normalt ikke handler hos os,« siger Søren Eriksen.

Af Jannik Preisler