Tog over Øresund hvert 10. minut

Tog over Øresund hvert 10. minut

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
09. januar 2008 kl. 12:04

Med den nye køreplan, der trådte i kraft søndag 6. januar, er der tre ekstra afgange om morgenen fra Malmö Syd/Svågertorp til Nivå og tilsvarende tre ekstra afgange i modsat retning om eftermiddagen.

Togene standser undervejs ved samtlige stationer, blandt andre: Københavns Lufthavn, Kastrup, Ørestad og Københavns Hovedbanegård.

"I 2007 oplevede vi en kolossal passagervækst over Øresund på 28 procent, det var simpelthen over al forventning, men det betød desværre også, at nogle af kunderne måtte stå op i de mest benyttede tog. Ved at indsætte flere tog mellem Svågertorp og Nivå i spidstimerne får vi samlet set et større pladsudbud, og om morgenen kan kunderne, der rejser fra Svågertorp, gå direkte ind i en varm kupé og være så godt som sikre på at få en siddeplads," siger underdirektør og chef for DSB Planlægning og Trafik Ove Dahl Kristensen.

Opgradering af Malmö Central
På grund af manglende kapacitet på den stærkt trafikerede strækning mellem Malmö Syd/Svågertorp  og Malmö Central, er der indtil videre kun 10-minutters drift mellem Nivå og Malmö Syd/Svågertorp.

Den svenske infrastrukturforvalter, Banverket, arbejder på at udvide kapaciteten og forbedre betjeningen i Malmö-området med en ny banestrækning, Citytunnlen, der står færdig i 2011.
 
Citytunnlen er en 17 kilometer lang banestrækning, hvoraf seks kilometer er gravet ned. Der er planlagt anlagt en underjordisk station ved Malmö Central og to nye stationer ved Triangeln og i Hyllie.


Læs mere om Citytunnlen i artiklen af samme navn, der venligst er stillet til rådighed af Erik B. Jonsen, fagredaktør for Jernbanen, Dansk Jernbane-Klubs medlemsblad. Artiklen er oprindeligt bragt i Jernbanen nr. 1, 2007:


Læs mere om Dansk Jernbane-Klub her.