Tilfredsheden med DSB stiger

Tilfredsheden med DSB stiger

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
15. maj 2007 kl. 13:20

Kunderne er blevet markant gladere for at rejse med DSB. Det viser det nye KundeBarometer

 


Smilene er kommet tilbage på læberne hos DSB's kunder. DSB leverer et bedre produkt end i lang tid, og det passer kunderne rigtig godt. Det fremgår af den nye udgave af DSB's KundeBarometer, der viser, at den overordnede tilfredshed generelt blandt brugerne af DSB er steget markant med 8,4 procent siden efteråret og ligger på det højeste niveau i to år.


Undersøgelsen bygger på 10.500 besvarelser fra DSB's kunder, og adm. direktør Søren Eriksen ser resultatet af undersøgelsen som endnu et tegn på, at DSB er på vej i den rigtige retning:


»Det er meget positivt, at vores forbedrede køreplan, langt flere rettidige tog samt massive indsats på trafikinformationen er begyndt at have en positiv effekt hos kunderne. Endda en meget markant effekt. Vi er i de seneste måneder nået op på det niveau, vi var på før hastighedsnedsættelserne startede i sommeren 2005. Det er meget flot,« siger administrerende direktør Søren Eriksen, der dog understreger, at vi nok skal forvente, at tilfredsheden igen kan få et nøk nedad til sommer, når varme skinner og sporarbejder influerer på driften.


Tilfredsheden med at rejse med DSB generelt får ved denne måling en score på 3,63. Det er et pænt stykke over scoren i september sidste år, hvor den dykkede til 3,35 efter et konstant fald siden marts 2005.


God udvikling

Den gode fremgang lyser op på stort set alle serviceområder, men anerkendelsen rammer især togenes forbedrede rettidighed. Stigningen i tilfredsheden er på 15,5 procent i forhold til september sidste år. Den ekstra luft i køreplanerne betyder flere tog til tiden, og det giver pote hos kunderne.


Også trafikinformationen ved de forsinkelser, der trods alt dukker op, fungerer ifølge kunderne bedre. De er glade for, at der bliver givet flere oplysninger om, hvor omfattende forsinkelsen er, og hvorfor toget kommer senere end planlagt. Så glade, at det ses som en stigning på 13 procent i forhold til sidste år. Scoren er dog stadig under tre, så der er rum for forbedring.


Rengøringen halter

Kun på de områder, der handler om rengøring, er der ingen positiv udvikling.


Togene og stationerne er lidt for beskidte, sukker kunderne. Men det er især på toiletterne i togene, at det kniber.


»Og de ting skal vi hurtigst muligt have gjort noget ved,« siger Søren Eriksen. Men han understreger samtidig, at der lige nu er grund til glæde sig over, at DSB er på vej i den rigtige retning på de punkter, der vejer tungest for kunderne, når de skal vurdere togrejsens kvalitet: rettidighed og god trafikinformation