Tast en billet
Tast en billet
S-tog sælger nu billetter over telefonen, hvor du selv taster dig frem, uden at have en DSB-medarbejder i røret. Det eneste du skal bruge er en telefon og et betalingskort.
Foreløbig er det City-Pas og City-Par, der sælges på denne måde på 70 10 64 64.
S-tog benytter det såkaldte IVR-system, som står for Interactive Voice Respond. Det er det system, du møder, hvis du fx vil rapportere dit el- eller gasforbrug via telefonen, hvor en elektronisk stemme guider dig. Og det har sine fordele, mener Allan Hotchkiss, Salgschef hos S-tog.
»Vi gør det for at gøre det let og lige til at være kunde hos S-tog. Kunden skal ikke fysisk ind på Nørreport, men kan sidde derhjemme eller i parken og ringe op og foretage sin bestilling og betaling med det samme,« siger Allan Hotchkiss. Bestillingen og betalingen tager kun et par minutter, og kortene bliver derefter sendt hjem til kundens privatadresse.
Det bliver nok ikke sidste gang S-tog bruger IVR-systemet til billetsalg. IVR er et godt og veludviklet system, som kan tilpasses efter behov.
»Det er bestemt ikke udelukket, at vi vil gøre brug af det fremover ved andre typer bestillinger. Vi i S-tog er kommercielle og serviceorienterede, hvilket bl.a. betyder, at vi skal gøre det enkelt for vores kunder,« siger Allan Hotchkiss.
Der er en meget høj sikkerhed i metoden. Indtil videre er det kun kunder, som er i kundedatabasen, der kan benytte sig af tilbuddet. Kunden verificerer sig med cpr.nr. og kortnummer, og de bestilte produkter sendes til kundens privatadresse.
IVR-systemet er ikke den eneste nye måde, S-tog i fremtiden vil sælge billetter på. S-tog arbejder i øjeblikket på at udvikle en metode, så man kan betale sin billet pr. sms.