Svendborgbanen får et ekstra eftersyn

Svendborgbanen får et ekstra eftersyn

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
02. juni 2004 kl. 11:30

Banestyrelsen er nu startet helt forfra med at gå alle fejl igennem på Svendborgbanen. Togdriften på strækningen har været præget af forsinkelser og aflysninger i et omfang, der har generet og skræmt en del passagerer væk fra strækningen.


”Det store antal fejl er kommet bag på os. Når man tager et nyt system i brug, forventer man visse justeringsfejl, men i dette tilfælde har der været uacceptabelt mange fejl med konsekvens for den daglige drift,” fortæller projektchef Carsten Forsvang fra Banestyrelsen.


Banestyrelsen er derfor nu gået i gang med en systematisk gennemgang af hele signalsystemet på Svendborgbanen og regner med at kunne være færdige med at rette de store fejl, så togdriften bliver mere stabil i slutningen af oktober. Men først i december er systemet gennemgået for alle fejl.


Derfor kan passagererne på Svendborgbanen ikke forvente flere af de gennemgående tog mellem Svendborg og Odense – se såkaldte bytog - på banen før til den tid. I alt 28 bytog skulle have været sat ind i forbindelse med den nye køreplan 14. september, men der er kun tre i gang – to fra Svendborg og et fra Odense.


”Vi vil ikke sætte de resterende bytog ind, før vi har set en stabil driftsperiode på banen. Det nytter ikke at presse systemet,” sagde Kurt Jespersen fra DSB Trafikplanlægning på et brugermøde torsdag med repræsentanter fra DSB, Banestyrelsen, pendlerne på Svendborgbanen og borgmestre fra byer langs banen.


Både DSB og Banestyrelsen lovede pendlere og borgmestre bedre forhold hurtigst muligt og mere information om, hvad der sker.


”Svendborgbanen har maksimal fokus. Både i forhold til passagererne og i forhold til DSB’s egne folk, som også bliver ekstra belastet af den problematiske situation. Vi har ekstra personale og ekstra materiel herovre, så vi kan tage fat om problemerne. Nu vil vi gå hjem og se, hvordan vi kan gøre det endnu bedre. Blandt andet ved at sikre, at informationen ud til kunderne fungerer optimalt,” lød det fra DSB’s driftschef Ivan Laustsen.


Koncerndirektør i DSB, Johannes Pedersen, siger om situationen på Svendborgbanen:


”Jeg er glad for, at Banestyrelsen nu har erkendt de mange fejl og melder klart ud, at de vil gøre noget ved dem. Så skal vi her i DSB nok gøre, hvad vi kan med ekstra ressourcer og med bedst mulig information om den aktuelle og fremtidige trafiksituation, herunder om erstatningsbefordring med bus, når det er nødvendigt. Vi vil snarest muligt melde ud om starttidspunktet for den totale køreplan med alle bytogene og en eventuel kompensation til brugerne af Svendborgbanen.”


Af journalist Hanne Degnbol